Megjelent az Indóház 2019. december–2020. januári száma!

iho.hu   ·   2019.12.05. 15:00
400px_regiojet_vectron

Folytatta sorozatát Móricz Zsigmond, aki aktív évei számtalan tapasztalatát, élményét, történetét osztotta már meg az olvasókkal. A téma továbbra is a Szili (még egy részt tervezünk a V43-as sorozattal kapcsolatos emlékeknek), köztük az elveszett 1160-as, továbbá a szerző mesél a mozdonyvezetői köznyelvben csak géplaposítónak nevezett berendezés működéséről, és sok egyéb izgalmas esetről is. Közép-Európa első kötöttpályás vasútépítési kísérleteinek egyik lenyomata a rövid kort megért, 1827-es keltezésű pest–kőbányai lebegővasút. A konstrukció nem vált be, a kötöttpályás létesítmény bontási anyagát – mások mellett – Széchenyi István vásárolta meg tűzifának…

Írásában a szerző a huzatos hetes Szilit is megemlíti: az utolsó, Németországban összerakott V43-as 1982 nyarán, a Keletiben (fotó: Nagy Imre)

Műtárgy történet: Balatonszemes vasútállomása felett ívelt át Magyarország első (Európa negyedik) hegesztett vasszerkezetű hídja. A híd később Sásdon funkcionált, majd Pécsre vitték.

Kevés szemesi felvétel maradt fent első hegesztett vasszerkezetű hidunkról

Az életének 79. évében elhunyt Jakabfaly Zoltántól, a Ganz Motor Kft. motortervezési osztályának nyugdíjas osztályvezetőjétől a kiváló szakember pályafutása főbb állomásainak felidézésével búcsúzik Kadosa András.

A hazai vasúttörténetben több olyan szárnyvonallal is találkozhatnak a vasút hívei, amelyek eredetileg nem annak épültek, hanem a hamarosan százéves trianoni békediktátum csonkolása miatt váltak azzá. A jelenleg Békésben, de eredetileg Arad vármegyében fekvő Elek településének egykori vasútja is ilyen volt. Az eredetileg Kétegyháza–Kisjenő (ma: Chișineu-Criș) normál nyomtávolságú, vicinális jellegű vonal múltját Felek Ferenc idézi meg.

A kétegyházai vonalszakasz háromvágányos Elek állomása

Hazai jelenünk legtöbb vasútüzemet látott utazója, Andó Gergő ezúttal Burmában vonatozik. Eláruljuk: a Myanmar Railways a szerző kedvence! Írásából természetesen kiderül, miért. A nagyvasúti rovat ezen kívül még számos információval szolgál például a délvidéki vasútépítések állapotáról, az olasz Trenitalia legújabb motorvonatairól, a Stadler az óceánon túli sikereiről, a Deutsche Bahn vasútijármű-beszerzéseiről, és persze tájékozódhatnak a jövő évi személyszállítási piac új résztvevőjének, a Regiojetnek a szándékairól is.

Kisvasútjaink közül egy már megszüntetett és egy ereje teljében levőt mutatunk be: negyven éve számolták fel a Dombóvári Gazdasági Vasutat, a gemenci viszont él és virul. Az utóbbiról szóló anyagból az is kiderül, hogy kiknek a liezonja szolgált mintául Mikszáth Kálmánnak a hozományvadász Noszty fiú és a könnyen kompromittálható Tóth Mari esetének megírásához…

A dombóvári állomás az egyvágányos mozdonyszínnel (fotó: Tusnádi Csaba Károly, 1979. december 31.)

Csak a XIX. század utolsó évtizedében kezdődött meg a budai külső körút villamospályájának (Alkotás utca–Villányi út) kiépítése. Gréczi Bálint jóvoltból követhetjük nyomon a különböző okok miatt sokáig elhúzódó folyamatot.

A budai külső körút klasszicista stílusban épült Villányi úti áramátalakítója a múlt század harmincas éveiben (forrás: A BSZKRT 10 éve)

Modellvasúti rovatunk sokoldalú képest fest a nálunk legelterjedtebb 1:87 és 1:120 méretarányok világáról: lengyel Y kocsi, illetve az M62 073-as a mostanában erősen nyomuló Piko előadásában, Pikoman elmeséli, hogyan alakította át BR 151-es villamos mozdonyát, bemutatjuk a kiegészítőkben nagy Faller ipari épületeit, bemutatjuk a klagenfurti Minimundust és a végére marad (TT-ben) az Arnold rostocki S-Bahn szerelvénye.

Legközelebb 2020 februárjában jelentkezünk újra Indóházzal.

***

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek