Megrendelések kicsiben és nagyban

Trautmann Balázs   ·   2014.05.18. 08:45
boeingatr0

Kezdjük a nagyobb falattal: listaáron minimum 3,8 milliárd dolláros megrendelést jelentett be az amerikai repülőgép-gyártó óriás, a Boeing. Az üzlet összesen ötven Boeing 737NG-ről és újabb, továbbfejlesztett, de még csak tervrajzokban létező 737 MAX gépekről szólnak. A megrendelt típusváltozatokat, illetve a jelenleg gyártott NG-k és a jövőben érkező MAX-ek arányát nem közölték.

A megrendelés nem is akárhonnan érkezett. A gépek az Egyesült Államokkal jelenleg elég feszült kapcsolatban lévő Kínába kerülnek. A keskenytörzsű 737-eseket a Juneyao Airlines friss, fapados leányvállalata fogja használni, elsősorban Kínán belüli járatokon. A megrendeléshez szükség volt a pekingi kormány jóváhagyására is, ami egyben azt is jelzi, komolyak a kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA), illetve rajta keresztül a kormány szándékai a hazai, kínai fapados repülési piac fejlesztésére. Ehhez a szabályozók enyhítésére, illetve beígért adócsökkentésekre van szükség.

Örülhet az európai ATR is: az év első négy hónapjában több mint száz biztos és húsz opciós megrendelést sikerült begyűjtenie, köszönhetően az új generációs regionális turboprop gépnek, az ATR 42/72-600 családnak. Az összehasonlítás kedvéért érdemes megjegyezni, hogy 2013-ban összesen nyolcvankilenc megrendelést sikerült a típusra begyűjteni.

A gyártó adatai szerint a kilencven utasülésnél kisebb regionális repülőgépek piacán, az új megrendeléseket tekintve 2014-ben a 600-as család két tagja immár kilencven százaléknál nagyobb részesedést ért el. Ez köszönhető egyrészt annak, hogy a nagy vetélytárs, a Bombardier Dash-8 Q400-asnál egyelőre elmaradt a generációváltás, így a legnagyobb vetélytárs lemaradt az új, hetven–nyolcvan utas szállítására alkalmas turboprop gépeket kereső légitársaságok megrendeléseiről. Másrészt a folyamatosan magas üzemanyagárakkal és a költséghatékonyság előtérbe kerülésével ismét a turboprop regionális utasszállító gépek reneszánszát látjuk, amelyet az ATR jó érzékkel jósolt meg a 600-as sorozat fejlesztésének eldöntésekor.

2014-ben az Egyesült Arab Emirátusokban működő DAE lízingcég húsz ATR 72-600-ast rendelt meg, húsz opcióval. A Binter Canarias légitársaság hat ATR 72-600-ast vásárolt, és az ATR saját kijelentése szerint a következő hetek során nyolc újabb üzletet hoz majd nyilvánosságra nyolcvanegy biztos és negyvenegy opciós megrendeléssel. Megjegyzendő, hogy Berlinben május 20–25. között zajlik majd az ILA, míg a nagy-britanniai Farnborough-ban július 14–20. között rendezik meg a világ egyik legnagyobb szabású éves repülőgép-kiállítását, így az ATR várhatóan a bejelentéseket ezeken az eseményeken teszi majd meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.