Merész villamosítási tervek Csehországban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.06.09. 09:00
SZDC

A cél az, hogy a csehországi vasútvonalak több mint a fele villamosított legyen – tíz éven belül. Csehországban jelenleg kilencezer kilométer hosszú vasútvonal van, háromezer kilométer fölött zizeg a drót.

A vasúti infrastruktúra kezelője (Správa železnic) merész tervekkel állt elő: a következő tíz év alatt azt szeretné elérni, hogy a teljes cseh vasúthálózatnak, ami körülbelül kilencezer kilométer hosszú, több mint a fele villamosítva legyen. Sőt, folytatnák az áramrendszer egységesítését az egész országban úgy, hogy az egyenáramú, 3 kilovoltos feszültségi rendszert fokozatosan a váltakozó áramú, 25 kilovoltos áramrendszer váltaná fel. Az áramrendszer egységesítésének célirányos határideje jelenleg 2040.

Jiří Svoboda, a vasúti infrastruktúra kezelőség vezérigazgatója szerint a jövőre nézve igenis nagyon sok értelme van a vasútvonalak villamosításának, hiszen minél több vasútvonal érhető el ugyanazon feltételek mellett, azzal mindenki jól jár, a gyártóktól kezdve a szolgáltatókon át az utasokig, mindenki. A csehországi teljes vasútvonalhálózat hossza jelenleg kilencezer kilométer, ebből háromezer kilométer már villamosított, így tíz év alatt még további ezerötszáz kilométer hosszú vasútvonal fölött kell kihúzni a drótot. Az idén 564 kilométer hosszú vasútvonal villamosításának zajlik az előkészületi fázisa, ezek mind-mind máshol tartanak.

Öt éven belül a következő vasútvonalakat villamosíthatják Csehországban: 

  • Prága–Kladno (beleértve a reptéri kiágazást),
  • Plzeň–Domažlice–cseh–német államhatár,
  • Nýřany–Heřmanova Huť,
  • Nymburk–Nepřevázka,
  • Bezděčín–Mladá Boleslav východ (új vasútvonal),
  • Českí Velenice–Veselí nad Lužnicí,
  • Blažovice–Veselí nad Moravou,
  • Brno–Zastávka u Brna,
  • Frýdek Místek–Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice,
  • Kojetín–Hulín.

Piros színnel jelöltük azokat a szakaszokat, amelyeket öt éven belül szeretnének villamosítani

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.