Mi lesz veled, fürdősvonat?
Idén is borzasztóan sokat késett a spliti járat, mégis sikertörténet. Radim Jančura magánvasútja már tíz éves évfordulóját ünnepeli, és mára Csehország második legjelentősebb személyszállító vasúttársaságává nőtte ki magát, jelen van a nemzetközi piacon is, s további térnyerésre készül Közép-Európában.
Éles kontraszt választja el egymástól azt a két tábort, amelyik pártolja, illetve amelyik megveti a RegioJet magánvasutat. A nézetek lehetnek eltérőek, de egy dolog biztos: a RegioJet megjelenése nélkül a Cseh Vasutak nem lenne ma az egykori keleti tömb legjobb állami vasúttársasága azzal az utasbarát hozzáállásával, kiváló szolgáltatásaival és kedvező tarifarendszerévelel. Pontosan tíz évvel ezelőtt kezdte meg működését a RegioJet, amely a Student Agency vállalat vasúti üzletágaként jelent meg a vasúti piacon Csehországban. A kezdetekkor napi három pár vonat járt Prága és Havířov (az ostravai agglomerációban fekvő iparváros) között. Fokozatosan indított újabb és újabb járatokat (voltak olyanok is amiket a rossz kihasználtság miatt meg is szüntetett), míg mára már csaknem napi kétszáz járatot indít távolsági, nemzetközi, de regionális vonalakon is. Tíz év leforgása alatt összesen hatvanöt millió utast szállított, ezzel Csehország második legnagyobb személyszállító vasúttársasága lett a Cseh Vasutak mögött. Az utasokért kialakult verseny jelentősen emelte a szolgáltatási színvonalat, ezzel egyidőben pedig csökkentek az árak. És ez észhez térítette a Cseh Vasutakat is, jöttek a kedvezőbbnél kedvezőbb árú jegyek, nőtt az utazás komfortja, javultak a fedélzeti szolgáltatások a vonatokon.
A RegioJet először csak saját üzleti kockázatra közlekedtetett járatokat a Prága és Ostrava/ Havířov között, ott, ahol potenciált látott a növekedésre, az utasok számának növekedésére – és ez be is jött. Később aztán már a közszolgáltatási szerződés értelmében megrendelt regionális járatokra is lecsapott, először Szlovákiában próbált szerencsét, 2012 márciusától a Pozsony és Révkomárom közötti szakaszon (a kivonulása 2020 decemberében történt), majd 2019-ben az Ústí nad Labem régió mellékvonalain is pályázatokat nyert, sőt övék lett a Brno–Přerov–Bohumín vonalon közlekedő gyorsvonatok is. Fokozatosan a nemzetközi távolsági járatok piacába is belekóstolt, előbb Szlovákiába, majd Ausztriába, Bécsen keresztül pedig Budapestre is járat már vonatokat a RegioJet. Tavaly nyáron pedig elindította eddigi legsikeresebb nemzetközi járatát, a Rijekába közlekedő nyári fürdősvonatot. A projekt olyannyira sikeres volt, hogy az idei nyári szezonban már Splitbe is indított kocsikat Rijekán kívül.
De nézzük szépen sorjában: a RegioJet piacra lépése után a cseh vasúton valami csoda történt, a jegyárak jelentős csökkenésével fordított arányban jelentős mértékben nőtt a szolgáltatás minősége. Ami hosszú évekig elképzelhetetlen és lehetetlen volt a Cseh Vasutaknál, az egyszer csak természetessé, alapszolgáltatássá vált. Persze a ČD eleinte nem tudta kezelni a helyzetet, ismeretlen volt számukra a konkurencia, a verseny, s az, hogy az utas az ügyfél, vagy ha úgy tetszik, megrendelő, nem pedig egy megtűrt egyén, akit el kell vinni A pontból B-be. Az elején kialakult éles viták, egymásra mutogatás idővel alább hagytak, s most már egy egészséges, kölcsönös elfogadás elvén működő kapcsolat alakult ki a Cseh Vasutak és a RegioJet között. Sőt, a ČD még profitál is a RegioJet létéből, hiszen a járműpark karbantartásából neki bevétele származik, hiszen a magánvasútnak nincs saját járműjavító műhelye.
A gyors növekedés kulcsa a RegioJetnél az alacsony jegyárak, a kiváló szolgáltatás nyújtása volt a kezdetektől fogva. A vállalat nagyon kedvező áron jutott a járművekhez is a legelején. Olaszországból vették meg a 162-es sorozatú Persingeket, használt osztrák személykocsik tömkelegét is sikerült megvásárolniuk kedvező áron. A lényeg pedig, hogy nemcsak a menetjegyek voltak elérhetők, és továbbra is elérhetők nagyon kedvező áron, de nagyon olcsón lehet üdítőket és frissítőket kapni, a kávé és a bubimentes víz ingyenes a fedélzeten. Az utóbbi évben viszont pont a magas színvonalú szolgáltatások gördítettek akadályokat a RegioJet további fejlődése elé. A szolgáltatások szinten tartásához elegendő kiképzett alkalmazott szükséges. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben azonban nagyon nehéz elegendő és megfelelő embert találni.
Jelenleg a RegioJet a lenygelországi terjeszkedést, bővülést készíti elő. Minden szükséges engedélye már megvan hozzá, így amint az lehetséges (lengyel-ukrán határnyitás), elindul a Prága–Krakkó–Przemyśl–Lemberg (Lvov) járat. A tervek között szerepel az is, hogy Lengyelországban kizárólag belföldi járatokat is célba vesznek. 2022-ben pedig Prágát és Varsót is szeretné összekötni Amszterdammal és Brüsszellel, a horvátországi fürdősvonatra pedig lengyelországi közvetlenkocsikat is ráhordana. Ezen kívül még sok más terve is van a magán vasúttársaságnak. A RegioJetnek ma úgy háromszáz vasúti kocsija van, az idén tizennyolc Bombardier Traxx MS3 típusú mozdonyt szerez be, jövőre pedig jöhetnek a Pesa Elf.eu motorvonatok is, amelyek az észak-csehországi regionális járatokon közlekednek majd.
Az idén is borzasztóan sokszor és sokat késett a RegioJet fürdősvonata, mégis sikertörténet. Radim Jančura viszont azt mondja, bármikor megszüntetheti a járatot, ha a késést okozó problémák nem szűnnek meg. A járat Közép-Európában a leghosszabb útvonalon, több mint ezerötszáz kilométer hosszú távot tett meg Prága és Split között. A magas szintű szolgáltatás garantált volt, bár azért voltak kisebb-nagyobb elégtelenségek. Két különböző stokk járt oda-vissza Csehország és Horvátország között. A két szerelvény mindegyike más-más minőségű kocsikból tevődött össze, volt, amikor a garantált konnektorok sem voltak a helyükön. Hely szűke miatt kevés volt néha az ennivaló (a temérdek sok sörösláda elfoglalta a helyet). Na és a szinte napirenden előforduló késés, ami nem tíz-húsz, hanem bizony többszáz perc is volt esetenként. Az alig háromórás fordában pörgő szerelvények sokszor meg sem érkeztek a célállomásra addig az időpontig, amikor már indulniuk kellett volna vissza.
Megkérdeztük a RegioJetet az ügyben, s azt a választ kaptuk, hogy a nagy, többórás késések fő oka a magyar-horvát határon lévő veszteglés volt a határellenőrzések miatt. Mivel Gyékényesen csak egy nemzetközi vonat tartózkodhat a hatósági ellenőrzés ideje alatt, így ha elhúzódott a 1046-os Splitből Prágába tartó járat tartózkodása Gyékényesen, akkor addig a 1047-es Splitbe tartó járatnak várakoznia kellett Őrtiloson. A késések további okai a RegioJet szerint a nyári időszakban folyamatosan tartó felújítási munkálatok, kedvezőtlen időjárási viszonyok, balesetek és a mozdony szolgálatképtelensége is voltak. Mindezek ellenére a vasúttársaság állítja, hogy ez a járat a legjövedelmezőbb és legkihasználtabb mindegyik közül. A járat a tervek szerint jövőre is közlekedik majd, hasonló koreográfia szerint, mint az idei nyáron, azaz júliusban és augusztusban naponta, májusban, júniusban és szeptemberben heti három alkalommal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!