Nehéz idők a cargopiacon

iho/repülés   ·   2012.02.13. 19:00
EVA_747_cargo_cim

Nehéz évet jósol a légi teherszállításnak az Air Cargo World elemzése. Már tavaly két cég is elhagyta a piacot, az Cargoitalia és a Jade Cargo, a Lufthansa kínai leányvállalata. Ugyancsak rossz jel, hogy a Lufthansa Cargo a flottabővítés helyett ma már inkább csak bizonyos típusú gépek lecserélésében gondolkodik. Az EVA is két vagy három MD–11-ese eladását tervezi, a Cathay Pacific pedig jövőre halasztja két megrendelt Boeing 747-8F típusú, szupermodern teherszállítójának átvételét.

Ami az elemzés szerint a Cathay esetében még csak taktikai lépés, az az EVA részéről már húsbavágó döntés, amit az is alátámaszt, hogy a forgalmának negyven százalékát teherfuvarozásból teljesítő cég elnöke azt nyilatkozta: a keserves 2011 után még rosszabb 2012 következik.

(fotó: EVA Air)

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a tavalyi globális légi szállítási adatok a légi teherfuvarozás jelentős visszaesését mutatják, az ok egyértelműen a világgazdaság gyengülése, jelentős részben pedig az európai pénzügyi válság és a kínai növekedés csökkenő üteme. Az Air Cargo World által megkérdezett szakértők ugyancsak rossz időket, és további, fuvarozó tevékenységükkel felhagyó cégeket jósolnak. A túlélés esélye az, ha a cargo-leányvállalatok veszteségeit és a növekvő üzemanyagár miatt emelkedő költségeket egy erős forgalmú, stabil anyavállalat képes kiegyenlíteni. A csak teheráru-szállítással foglalkozó légicégek számára viszont egyre nehezebb lesz a mérleget egyensúlyban tartani.

Meglepő mód azonban egy speciális teherszállító ágazatnak mégis fontos és sikeres éve lehet, ha nem is az idei, de 2013: az ugyanis, hogy az amerikai adminisztráció egy évvel előre hozta az afganisztáni kivonulást, igen komoly üzletet kínál az USA fegyveres erőinek teherszállítási feladatokat végző civil cégek számára. Ami talán nem annyira közismert adat: a Pentagon 3 milliárd dolláros évi szállítási költségvetésének 70 százalékát a magánszektor vele szerződésben álló cégei használják fel.

(fotó: Coyne Airways)

Márpedig Afganisztánba az amerikai és a szövetséges erők túl sok értékes felszerelést telepítettek ahhoz, hogy ezt az értéket egyszerűen otthagyják a sivatagban – mondja a katonai szállításokban érdekelt egyik civil cég vezetője, aki szerint a kivonulás épp oly fontos és összetett szállítási feladat, mint amikor fel kell építeni egy hadszínteret. A londoni és dubaji székhelyű, Boeing 747-esekkel és Il–76-asokkal is operáló Coyne Airways elnöke, Larry Coyne ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy hiba lenne a szállítási feladatokat eseti és egyenkénti megbízással charterben végeztetni. Egy C–17-essel végzett szállítási művelet pedig Coyne szerint 300 százalékkal drágább, mint ha ugyanezt a feladatot egy kereskedelmi forgalomban álló teherszállító végzi el.

Kapcsolódó hírek