Nem olcsóbb, mégis egyre közkedveltebb

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.07.03. 14:30
kiskep

Itt a nyár, a kirándulások és nyaralások ideje. Ilyenkor a vonatokon is még többen utaznak, mint általában. Így van ez a Csehország és Szlovákia között közlekedő autószállító vonatoknál is. Például a pénteki (július 4.) „autovlak” – a csehek és szlovákok egyszerűen a német Autozug kifejezés fordítását használják a szolgáltatásra – Prágából Kassára már teljesen megtelt, a Poprádra közlekedő kocsikban pedig az utolsó helyeket osztják. Ez nyári időszakban így is van rendjén, de nem csak kizárólag nyáron van tele az autovlak.

Tele vagyunk... <br>(fotók: a szerző)

A Cseh Vasutak azt mondja, továbbra is szeretné fenntartani a szolgáltatást, bővítéséről viszont egyelőre nincs szó. Marad tehát a napi három pár járaton közlekedő autószállító szolgáltatás: egy nappali vonatpár Prága és Kassa között, plusz egy éjjeli vonatpár ugyanezen útvonalon, valamint egy éjjeli vonatpár Prága és Poprád között. (A decemberi menetrendmódosítástól közlekedő szlovák belföldi autószállítással ebben a cikkben nem foglalkozunk.) Pedig volt olyan is, hogy a Jadran gyorsvonaton Splitig járt a speciális autószállító kocsi. A ČD adatai szerint a múlt évben összesen 15 ezer 295 söfőr szendergett a vonatokon, ami tíz százalékos növekedést jelent. Legnagyobb mértékben a motorkerékpárok száma nőtt, a motorosok harmadával többen voltak tavaly, mint 2012-ben. Az idei évben sincs ok aggodalomra, sőt, az első négy hónap adatai ötszázalékos növekedést mutatnak. A szolgáltatás ennek köszönhetően állandóan fejlődik és javul, a csehek például már lehetővé tették, hogy az autószállítást a vasúttársaság e-shopján is meg lehessen rendelni. Minden szükséges mellékformalitást is beleértve. A Szlovákiából Csehország felé utazóknak viszont még mindig a jegypénztáraknál kell sorban állni, hogy elintézzék az autószállítást.

A hálókocsi-pótjegy tartalmazza a reggeli kávét is

Egy „autovlak” úgy néz ki, hogy két kétszintes autószállító vagonhoz két hálókocsit csatolnak, így az autók utasai közösen utazhatnak. A nappali járaton egy autószállító kocsi közlekedik, s az utasok pedig az első osztályú kocsiban foglalhatnak helyet (másodosztályú jegyárért). Természetesen a kocsik száma a gépjárművek számának függvényében változhat. Az autószállítás ára idén nem változott, csak a csehországból utazók érezhetnek némi drágulást a korona/euró árfolyam változásai és a Cseh Nemzeti Bank intervenciója miatt. Az árjegyzéket az alábbi táblázatban láthatják.

Az árjegyzék az idei menetrendi időszakban sem változott

Nézzük, megéri-e vonaton autózni Csehország és Szlovákia között. Mivel a két ország közúti infrastruktúrája nem éppen a kiválóságáról híres, ezért máris megfontolandó a lehetőség. Aki autózott már a cseh D1-es autópályán, az tudja, hogy kevesebb zakatolást hallani a vonaton, mint az autóban. Egy 1,6 méter magasságig terjedő autó sofőrje 64,40 eurót (körülbelül 20 ezer forint) fizet egy útért Prága és Poprád között, beleértve a hálókocsi-felárat is. Utastársai egyenként további 32 eurót (körülbelül 10 ezer forint) fizetnek (20 euró a jegy és 12 euró a hálókocsi pótjegy). A vonat nem egész nyolc óra út után érkezik a célállomásra. Közúton a Prága–Poprád útvonal legyűréséhez, ami 560 kilométer hozzávetőlegesen hat óra szükséges. Hétliteres fogyasztás esetében a mai benzinárak mellett a sofőr 1400 koronát, azaz 15 ezer forintot fizetne. Ötezer forinttal tehát olcsóbb autózni, s elvileg két órával gyorsabb is, de az éjszakai vezetésnek megvannak a hátrányai és veszélyei is. Ha tehát azt vesszük számításba, hogy kipihenve ébredünk a Tátra csúcsai alatt, s nem ráztuk ki magunkból a lelket az autópályán, akkor megéri kicsivel többet fizetni. Nem beszélve arról, hogy Csehországban és Szlovákiában is kötelező az autópályamatrica, ami tovább drágítja az autózást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.