Nincs XXI. századibb közlekedési társaság az SZKT-nál
„2017 decemberétől újabb mérföldkőhöz érkezett a készpénzmentes közlekedési szolgáltatások fejlesztése Szegeden. A város minden közösségi közlekedési eszközén próbaüzembe álltak fedélzeti jegyautomatáink, melyen keresztül egy érintéses bankkártyával már néhány másodperc alatt megvásárolhatóak fedélzeti menetjegyeink és fedélzeti időalapú jegyeink is. Az automatánál való vásárlás nem csak gyors, kényelmes is, az ott kiadott menetjegy ugyanis az automatából történő vásárlással automatikusan érvényesítésre kerül” – olvasható szó szerint az SZKT honlapjának azon az oldalán, amely a készpénzmentes fizetési szolgáltatásoknak örül.
A fönti jókedv egyelőre csak részben igaz, ám így is bőven XXI. századibb az önkormányzati közlekedési társaság bármely más hazai közlekedési cégnél. Ugyanis még csak ott tartunk, hogy a próbaüzem a Pesa villamosokon kezdődött és az Ikarus-Škoda trolikon folytatódik. A Tatrákra és a többi, régebbi trolibuszra folyamatosan szerelik föl a sötétkék terminálokat. Jó látni, hogy a bliccelőknek eggyel kevesebb kifogása lehet – a „nem tudtam már jegyet venni, nem volt nálam apró” már nem játszik eztán –, ha elkapják őket az ellenőrök.
Jegyet venni roppant egyszerű és gyors. A Pesákon az első csuklóba, az Ikarus-Škodákon a kettes ajtóhoz fölszerelt gép kijelzője kellően nagy ahhoz, hogy könnyen, gyorsan eligazodjunk rajta, másodpercek alatt nálunk van a tikett. Az érintőképernyőn kiválasztható a menetjegy fajtája, mennyisége – sőt mivel a többség szinte biztos, hogy csak magának vesz egy jegyet ezt külön gombbal kirakták a nyitóképernyőre –, utána már csak a Fizetés gombot kell megnyomni, majd a bankkártyát kell odaérinteni a készülékhez, és az automata kiadja a jegyet. Időpecsét is van kezdésből a menetjegyen, azaz a vásárlás után nem kell már „lyukasztani”. Elég vandálbiztos(nak is tűnik) a terminál, reméljük, tényleg nem amortizálják le a rongálók.
A gép menetjegyet, 24 és 72 órás jegyet is kiad. A látássérültekre is gondoltak, nekik külön gomb segíti a tájékozódást. A próbaüzem hónapjai alatt a jegyek ugyanannyiba kerülnek, mintha a sofőrnél vennénk meg: menetjegy 400, a 24 órás 1040, a 72 órás 2600 forint. Az automatákat élesben 2018 tavaszától lehet használni. Összesen kétszáz készüléket szerelnek az SZKT és a DAKK járműveibe. A terminálokat a Delta Systems Kft. szállítja nettó 175 millió forintért, öt évre vállalja az üzemeltetésüket.
A VEKE a Facebook-oldalán a föntiek kapcsán az alábbi kommentárt fűzte a megvalósult rendszerhez:
„Paypass-os bankkártyával lehet utazni Szegeden a PESA villamosokon most szerdától.
Ugye hogy nem olyan bonyolult ez?
Csak halkan kérdezzük meg, a BKK hol is tart a rendszerének bevezetésével? Ha jól tudjuk, a paypass fizetés még csak a távoli tervekben szerepel, nem az első ütemben, kitudjamikorsohanapján. 28 milliárdért. Oké, pár villamos felszerelése nem azonos nagyságrend mint nehézségi feladat, de a BKK-nak lassan öt éves előnyt sikerül elvesztegetni, eredmény pedig a semmi. És még a naprakészsége is megkérdőjelezhető lesz. Nyár óta egy hangot nem lehetett hallani a projektről, pár kapuval való bohóckodáson túl pedig nem történt semmi.
Ehhez csak annyit tennék hozzá, talán erre mondják, a sz@r is keserű. A VEKE-nek is... Ha már a sértődést emlegetik, megszokásból. Hiszen nem az volt itt nekik a lényeg, hogy egy valóban modern beruházás kapcsán, akár csak egy „szép volt” is „kiessen” a szájukon, hanem az, BKK-zhassanak megint egy jót. Amiben van persze „igazság”, hiszen kevés örömtelibb elfoglaltság van annál, semmint a fővárosi cég hibáit sasolni, és van is bőven sikerélményük, de azért sokkal több minden történik Szegeden, mint „pár villamos felszerelése”. |
Azért persze ne legyünk igazságtalanok és tegyük rendbe ezt a kérdést. Amit Szeged most csinál, az nem elektronikus jegyrendszer, de kétségkívül innovatív értékesítési megoldás (a sikerét majd meglátjuk). A BKK ellenben elektronikus jegyrendszert valósít meg (öt éve) ami nem úgy működik, hogy nyomtat egy jegyet hanem egy szerverrel kommunikálva ellenőrzi az utazási jogosultságot. Tehát nem egy egyszerű pénzügyi tranzakció amit csinál. Csinálna. Ha kész lenne. Mielőtt tehát bárki azzal jönne, hogy keverjük az almát a körtével, jelezzük, hogy pontosan tudjuk, mi a különbség, pusztán az elégedetlenségünket kívántuk kifejezni a BKK tempójával kapcsolatban. Valamint azzal, hogy tudomásunk szerint a BKK az érintős bankkártyák – és nem mellékesen az NFC képes mobiltelefonok – utazásban való használatát első körben még nem akarja megvalósítani, ami, tekintve hogy még az első körről se tudni, mikor lesz, a ködös homályba vész. Az élet gyorsan felülír minden rendszer-elképzelést, a BKK tervezett rendszere, már az újratervezett is, ha ilyen marad a tempó, teljesen elavulttá válhat, mire egyáltalán bevezetik. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az állam saját országos rendszert akar, amire 17 milliárdot különített el uniós forrásból, és aminek a viszonya a BKK rendszeréhez nincs tisztázva, további komoly aggodalmaink támadhatnak.
De persze úgyis sértődés lesz belőle, már megszoktuk.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!