Nyár végi vágányzár a 20-as vonalon
A Budapest–Veszprém–Szombathely vasútvonal fontos szerepet játszik a nemzetközi áruszállításban, de a csatlakozó Boba–Őrihódos vonal révén a belföldi személyszállításban is, hiszen erre közlekednek a zalaegerszegi résszel rendelkező szombathelyi gyorsvonatok. Az ezredfordulón újranyitott szlovén vasúti kapcsolat kivitelezésekor még nagyratörő tervek voltak, hogy ez lesz a fő szállítási útirány az Adriára, idő közben azonban módosultak a körülmények és most már több tehervonat is inkább Győr felé jár (például a Metransos konténervonatok), hogy Celldömölkön vagy Csornán és Szombathelyen át jusson el Szlovéniába.
Elgondolkodtató amúgy, hogy jelenleg egyik jugoszláv utódállam felé sincs kétvágányú vasúti kapcsolatunk, bár ezen a 150-es vonal tervezett felújítása picit változtat majd, úgy öt év múlva. Az igaz, hogy az adriai kikötők felé három útirányon (Gyékényesen, Murakeresztúron és Hódoson át is) közlekedhetünk (és ha belevesszük a Celldömölkön és Csornán át vezető útvonalakat, akkor már öt útirányról beszélhetünk), de mindegyiknek megvan a saját baja azon túl is, hogy kerülgetniük kell egymást a vonatoknak, vasutas nyelven szólva sok a vonatkeresztezés.
Az alternatív útirányoknak köszönhetően a Veszprémen és a Bakonyon át vezető 20-as vonal némiképp leértékelődött. Igaz, hogy sok tehervonat továbbra is erre jár, de a pályaállapotokat több helyen igencsak leromlott. Jelenleg legfeljebb 40 km/óra sebességet engedélyező lassújel van érvényben két szakaszon is Veszprém és Ajka között, ezek a Veszprém–Herend és a Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszokon találhatók ötszáz, illetve négyszáz méter hosszban.
Az érintett szakaszokon az alépítményt is szükséges cserélni, hogy megszüntethetők legyenek a további süppedések, iszaposodások. Nem csak a jelenlegi sebességkorlátozás kiküszübölése a cél, hanem a későbbi állagromlás megakadályozása is. Ahogy a MÁV fogalmaz:
A Veszprém–Herend vonalszakaszon az 562-567 szelvények között kialakult féloldali süppedések, síktorzulások és irányhibák nagygépi vágányszabályozással, lokális ágyazatpótlással is csak ideiglenes jelleggel szüntethetők meg. Tartós megoldásra kizárólag az alépítményi hibák megszüntetésével van lehetőség.
A Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon az öt–tíz méter magas töltésen található 687-691 szelvények között a vonal fekszint- és irányhibákkal terhelt, állapota a folyamatos fenntartási munkák ellenére romlik, a lassújelet nem lehet feloldani. A helyreállítás során a korábbi átépítéskor töltésfejelésre használt salak teljes kitermelése, és az iszapos, alacsony konzisztenciájú talajok stabilizálása szükséges.
A két szakasz együttes felújítására kiírt közbeszerzés nyertesét nemrég tette közzé a Közbeszerzési Értesítőben a MÁV. A közlemény szerint a székesfehérvári Vasútvill Kft-vel szerződhet a pályavasút a kivitelezésre, összesen 998 millió forint értékben. A felújítás alatt hat héten át (június 18-a és augusztus 31-e között) teljes vágányzár lesz érvényben a vonalon. A vágányzár előtt a nyertes ajánlattevőnek minimum két hónapra lesz szüksége az előkészítésre (részletes vágányzári kérelem benyújtása, deponálásra alkalmas területek kijelölése, idegen területek tulajdonosaival történő egyeztetések, organizáció készítése, anyagbiztosítások tervezése, rendelése, kiszolgáló utak létesítése).
Hosszabb távon azonban újra felértékelődhet a Szlovénia felé legrövidebb, veszprémi útirány a nemzetközi áruszállításban is, mivel az R2 szintű GSM-R lefedettséget csak erre és Csorna felé tervezi a MÁV, Győr és Celldömölk között marad az R1 lefedettség. Nem mintha ez olyan nagy különbséget jelentene a magánvasúti társaságoknak járműoldalról, inkább a forgalomirányítás számára lesz majd érezhető a különbség. A Pápán át vezető útirány akkor lesz igazán érdekes, ha majd egyszer tényleg villamosítják a 10-es vonalat.
Addig is örüljünk, hogy szeptembertől picit gyorsabban utazhatunk Veszprém és Ajka között!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!