Nyitott kapuk a HÉV-vonalon

Arnold Balázs   ·   2012.09.15. 15:00
kiskephev
A fővárosi kötöttpályás közösségi közlekedés százhuszonötödik születésnapjához kapcsolódó rendezvénysorozat részeként péntekről szombatra virradó éjjel az érdeklődők betekinthettek a szentendrei HÉV üzemének kulisszái mögé.

A program este nyolckor kezdődött a Batthyány téren, ahol az eredeti színterv szerint fényezett MIX/A típusú motorvonat várta az utasokat. Regisztráció után a különvonat elindult a csapattal a nap – pontosabban az éjszaka – első állomása felé. A hangulat kedvéért szükségvilágítással üzemelő kocsikból szokatlan szögből nyílt kilátás a kivilágított fővárosra. Vonatunk megállás nélkül robogott Békásmegyerig, majd a tárolóra kiállva elengedett egy menetrend szerinti vonatot. Utána visszatolattunk Óbékásmegyerre. A ma már csak alkalmanként, tárolásra használt vágányon a metrótól kölcsönkapott teher-vágánygépkocsi várta az utasokat. Az öreg vágányokon előre húzva ízelítőt kaphattunk az eredeti Ikarus-élményből, hiszen a kis zöld dobozban eredeti autóbuszmotor dolgozik.

Nosztalgia HÉV pihen a szentendrei kocsiszínben<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: a szerző)

Utunk nem tartott sokáig, a felsővezetékes szakszolgálat telephelyénél tettek le minket a pályások. Itt a még ma is szolgáló, 1985-ös évjáratú Csepel D750-es kétéltű tornyoskocsit vehettük szemügyre kívül-belül. A vasúti vezetőkerékpárokkal felszerelt teherautó közúton közelíti meg a hibák helyét. Általában egy útátjáróban áll fel a vágányra, majd a síneken gurul ki a munkavégzés helyére.

A felsővezetékeseknél tett látogatás után bevonatoztunk Békásmegyerre, ahol az üzemirányító-központban láttak minket vendégül.

A teremben három munkahely van, a belső szakasz mindhárom kezelési körzete (Batthyány tér, Aquincum, Békásmegyer) kezelhető innen. Általában Batthyány téren és Békásmegyeren dolgozik irányító – utóbbihoz tartozik Aquincum is – az ő feladatuk pedig nemcsak a vonatok menetrendszerű közlekedésének biztosítása, de például az utastájékoztatás is. A forgalommal egyébként nincs sok tennivaló: a külső szakaszon, azaz Batthyány tér és Békásmegyer között 2006 óta az Alcatel-Thales elektronikus biztosítóberendezése üzemel. Forgalmi szempontból az egész állomások sorának tekinthető, végig vörös-fehér árbocos főjelzők találhatóak a vonalon. A biztosítóberendezés a beprogramozott menetrend alapján magától állítja a váltókat és a jelzőket a vonatoknak. Az irányítóknak inkább egy rendkívüli esemény bekövetkeztekor kell kézzel kezelniük a rendszert, hogy a forgalmi zavar, a késések minél kisebbek legyenek.

A kezelési körzet állomásai és a grafikus menetrend is megjelennek az irányítói munkahelyen

Sajnos a hírhedt utastájékoztató-rendszer nem tud együttműködni a biztosítóberendezéssel, így attól függetlenül, saját programja szerint írja ki a vonatokat. A monitorok eléggé rapszodikusan működnek, de az irányítóközpontban dolgozóknak mindig oda kell figyelnük, hogy legalább a működő kijelzőkön pontos információk jelenjenek meg. A hangos utastájékoztatással is akadnak gondok: Aquincumban például este már azért nem hangzanak el szöveges közlemények, mert a közelben lakóktól sok panasz érkezett. Máshol a helyiek egyszerűbben, „saját hatáskörben” oldották meg a kérdést: ellopták, összetörték a hangszórókat, vagy egész egyszerűen elvágták az oda vezető kábeleket. A rendszerrel együtt épített információs és segélykérő telefonok többsége is rongálás miatt üzemképtelen, ezek sokadszori helyreállítására azonban nem tud újabb forrást előteremteni a BKV.

Nosztalgia-különvonatunk következő állomása a szentendrei kocsiszín: itt zajlik a vonalat kiszolgáló MX A sorozatú motorvonatok karbantartása. Szentendre csak ezeket, a HÉV-flotta jelenleg legmodernebbnek számító járműveit üzemelteti, a nosztalgiaszerelvény csak kölcsönbe érkezett a vonalra. Az MX/A-kat az NDK-ban gyártották 1975 és 1983 között. A szerelvények motor-pót-motor összeállításban közlekednek, a kocsik között fix, csak műhelyben bontható kapcsolat van. Üzemszerűen két háromrészes motorvonat csatolható egymással a motorkocsik végeinél lévő Scharfenberg központi ütköző-vonókészülék segítségével.

A felszerelt műhelyben tetővizsgáló pódium és szerelőaknák is találhatóak

Szentendrén takarítják a járműveket, és a kisebb hibák kijavítása, az úgynevezett futójavítások is itt zajlanak. A takarítás nemcsak belső, de külső tisztítást is jelent. A kocsiszínből nem állhat ki a forgalomba olyan jármű, amelynek oldalain (kívül) graffiti, firka van. Ezeket mindig eltávolítják a kocsikról. A kocsiszín másik csarnokában azonban ennél komolyabb, magasabb szintű javításokat, teljes felújítást is végeznek. A kocsiszínben csoportemelő, szerelőaknák és egy tetővizsgáló pódium is található, így minden szükséges munkát helyben el lehet végezni. Szentendrén kívül csak a cinkotai és a dunaharaszti telep rendelkezik hasonlóan felszerelt műhellyel.

A műhelyben tett látogatás után az érdeklődők még megtekinthették a városi tömegközlekedési múzeumot is, majd a tárlatvezetés végeztével nem sokkal éjfél után hazaindult a nosztalgiaszerelvény.

Nyitott kapuk a HÉV-vonalon

A békásmegyeri üzemirányító központ és a szentendrei kocsiszín várta a látogatókat.

A fővárosi kötöttpályás közösségi közlekedés százhuszonötödik születésnapjához kapcsolódó rendezvénysorozat

részeként péntekről szombatra virradó éjjel nyílt az érdeklődők betekinthettek a szentendrei HÉV üzemének

kulisszái mögé.

A program este nyolc órakor kezdődött a Batthyány téren, ahol az eredeti színterv szerint fényezett MX A

típusú motorvonat várta az utasokat. Regisztráció után a különvonat elindult a csapattal a nap - pontosannab

az éjszaka - első állomása felé. A hangulat kedvéért szükségvilágítással üzemelő kocsikból szokatlan szögből

nyílt kilátás a kivilágított fővárosra. Vonatunk megállás nélkül robogott Békásmegyerig, majd a tárolóra kiállva

elengedett egy menetrend szerinti vonatot. Utána visszatolattunk Óbékásmegyerre. A ma már csak

alkalmanként, tárolásra használt vágányon a metrótól kölcsönkapott teher-vágánygépkocsi várta az utasokat.

Az öreg vágányokon előre húzva ízelítőt kaphattunk az eredeti Ikarus-élményből, hiszen a kis zöld dobozban

eredeti autóbuszmotor dolgozik.

Utunk nem tartott sokáig, a felsővezetékes szakszolgálat telephelyénél tettek le minket a pályások. Itt a még

ma is szolgáló, 1985-ös évjáratú Csepel D750-es kétéltű tornyoskocsit vehettük szemügyre kívül-belül. A vasúti

vezető kerékpárokkal felszerelt teherautó közúton közelíti meg a hibák helyét. Általában egy útátjáróban áll fel

a vágányra, majd a síneken gurul ki a munkavégzés helyére.

A felsővezetékeseknél tett látogatás után bevonatoztunk Békásmegyerre, ahol az üzemirányító központban

láttak minket vendégül.

A teremben három munkahely van, a belső szakasz mindhárom kezelési körzete (Batthyány tér, Aquincum,

Békásmegyer) kezelhető innen. Általában Batthyány téren és Békásmegyeren dolgozik irányító - utóbbihoz

tartozik Aquincum is - az ő feladatuk pedig nem csak a vonatok menetrendszerű közlekedésének biztosítása, de

például az utastájékoztatás is. A forgalommal egyébként nincs sok tennivaló: a belső szakaszon, azaz

Békásmegyer és Szentendre között 2006 óta az Alcatel-Thales elektronikus biztosítóberendezése üzemel.

Forgalmi szempontból az egész állomásnak tekinthető, végig vörös-fehér árbocos főjelzők találhatóak a vonalon.

A biztosítóberendezés a beprogramozott menetrend alapján magától állítja a váltókat és a jelzőket a

vonatoknak. Az irányítóknak inkább egy rendkívüli esemény bekövetkeztekor kell kézzel kezelniük a rendszert,

hogy a forgalmi zavar, a késések minél kisebbek legyenek.

Sajnos a hírhedt utastájékoztató rendszer nem tud együttműködni a biztosítóberendezéssel, így attól

függetlenül, saját programja szerint írja ki a vonatokat. A monitorok eléggé rapszodikusan működnek, de az

irányítóközpontban dolgozóknak mindig oda kell figyelnük, hogy legalább a működő kijelzőkön pontos információk

jelenjenek meg. A hangos utastájékoztatással is akadnak gondok: Aquincumban például este már azért nem

hangzanak el szöveges közlemények, mert a közelben lakóktól sok panasz érkezett. Máshol a helyiek

egyszerűbben, "saját hatáskörben" oldották meg a kérdést: ellopták, összetörték a hangszórókat, vagy egész

egyszerűen elvágták az oda vezető kábeleket. A rendszerrel együtt épített információs és segélykérő telefonok

többsége is rongálás miatt üzemképtelen, ezek sokadszori helyreállítására azonban nem tud újabb forrást

előteremteni a BKV.

Nosztalgia-különvonatunk következő állomása a szentendrei kocsiszín: itt zajlik a vonalat kiszolgáló MX A

sorozatú motorvonatok karbantartása. Szentendre csak ezeket, a HÉV-flotta jelenleg legmodernebbnek számító

járműveit üzemelteti, a nosztalgiaszerelvény csak kölcsönbe érkezett a vonalra. Az MX A-kat az NDK-ban

gyártották 1975 és 1983 között. A szerelvények motor-pót-motor összeállításban közlekednek, a kocsik között

fix, csak műhelyben bontható kapcsolat van. Üzemszerűen két háromrészes motorvonat csatolható egymással a

motorkocsik végeinél lévő Schrafenberger központi ütköző-vonókészülék segítségével.

Szentendrén történik a járművek takarítása, és a kisebb hibák kijavítása, az úgynevezett futójavítások is itt

zajlanak. A takarítás nem csak belső, de külső tisztítást is jelent. A kocsiszínből nem állhat ki a forgalomba olyan

jármű, amelynek oldalain (kívül) graffiti, firka van. Ezeket mindig eltávolítják a kocsikról. A kocsiszín másik

csarnokában azonban ennél komolyabb, magasabb szintű javításokat, teljes felújítást is végeznek. A

kocsiszínben csoportemelő, szerelőaknák és egy tetővizsgáló pódium is található, így minden szükséges munkát

helyben el lehet végezni. Szentendrén kívül csak a cinkotai és a dunaharaszti telep rendelkezik hasonlóan

felszerelt műhellyel.

A műhelyben tett látogatás után az érdeklődők megtekinthették a városi tömegközlekedési múzeumot is, majd a

tárlatvezetés végeztével nem sokkal éjfél után hazaindult a nosztalgiaszerelvény.

Kapcsolódó hírek