Nyolcszáz új BKV-busz kell
Öt év alatt 838 autóbuszt kellene beszereznie a BKV-nak, hogy a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait el tudja látni – áll a Nemzetgazdasági Minisztérium következő kormányülésre elkészített jelentésében. Az Index birtokába került anyag szerint a BKV autóbuszflottája jelenleg 1365 buszból áll. Ahhoz, hogy a közszolgáltatási szerződésben foglalt feladatait el tudja látni, naponta 1273 buszt kell üzembe helyeznie, azonban a járműparkból ötszáz túlfutásos járművet műszaki okok miatt szinte azonnal ki kell vonni a használatból.
A dokumentum 1500 darabos flottát javasol. Idézi a Magyar Buszgyártók Szövetségének álláspontját, amely szerint a BKV állományában lévő buszok közül az Ikarus 412, 413 és 435-ös típusú buszokon érdemes korszerűsítő munkálatokat végezni, ezzel az élettartamuk gazdaságosan megnövelhető. Így 449 busz maradhatna forgalomban, a 800 darabos Ikarus 200-as szériát átlagos életkora és futásteljesítménye alapján selejtezni kell.
A 449 felújított Ikarus mellett a jelenleg is futó 183 egyéb buszra – Volvo 7700, Ikarus Agora, VAN HOOL AG300 – és a hamarosan forgalomba álló harminc Mercedes Citaro-ra, azaz összesen 662 járműre számíthat középtávon a BKV, a többit pótolni kell. Ez az 1500 darabos tényleges igénynél 838-cal, az 1365 darabos jelenleg is futó állománynál 702-vel kevesebb.
A jelentés szerint a BKV 702–838 darab autóbuszának cseréjét jelentő korszerűsítés középtávú, ötéves ütemtervet igényel. 2018-ig évente átlagosan 160 új busz beszerzése szükséges. A minisztérium négy hazai gyártót említ a BKV buszbezerzésével kapcsolatban, a győri Kravtex-et, a kaposvári Nabi-t, a Rábát és a debreceni Inter Tan-kert.
A kormányelőterjesztés arról nem szól, hogy a buszbeszerzéshez szükséges legalább 60-70 milliárd forintot honnan teremtik elő, valamint nem említi azt a körülményt sem, hogy a BKV jelenlegi tervei szerint a buszágazatot kiszerveznék magántársaságoknak.