ÖBB: még több Hercules kell!

iho/vasút   ·   2017.02.16. 16:15
400px_obb2016

A napokban kiírt tender legfeljebb tizenkilenc ER20-as Siemens Eurorunner-dízelmozdony beszerzését foglalja magában. Az ÖBB a saját flottáján felül a teherfuvarozási üzletág Rail Cargo Austria (RCA) németországi leányvállalatánál, a Private Car Trainnél (PCT) is üzemeltet öt 223-as sorozatú ER20-ast. Az RCA Szlovéniában és Horvátországban is használ néhány 2016-ost. Az RCA-nak további mozdonyokra van szüksége a kelet-közép-európai teherszállításhoz, a négytengelyes ER20-as pedig tökéletes megoldásnak látszik, mivel rendelkezik magyarországi, szlovákiai, csehországi, szlovéniai és horvátországi közlekedési engedéllyel is.

Mivel az Eurorunner dízel-elektromos mozdonycsaládba tartozó ER20-asokat 2011 óta nem gyártja már a Siemens – utódjuk a Vectron-mozdonyok gázolajos verziója –, az ÖBB nemrég lezárult villamosmozdony-tenderén győztes Siemens pedig nem tud olyan „last mile” gépeket biztosítani, melyek kizárólag dízeles üzemben megfelelő teljesítményt nyújtanának, ezért a legkézenfekvőbb megoldás a használt ER20-asok beszerzése. Mivel a közbeszerzés tizenkilenc egyedi szerződést tartalmaz, így az ÖBB-nek lehetősége van a gépeket egyenként, akár több üzemeltetőtől is megvásárolni vagy lízingelni. Az egyik potenciális jelölt a szintén osztrák RTS magán-vasúttársaság, mely nemrég csökkentette vasúti tevékenységét és a négy 2016-osából többnek is munkát keres. Az ajánlatokat az ÖBB-hez február 24-éig nyújthatják be az érdeklődők – számol be az International Railway Journal.

Az ÖBB Siemens ER20-asai – ismertebb nevükön a Herculesek – néhány évvel ezelőttig állandó vendégek voltak a Szentgotthárd–Szombathely vonalon. A kilencedik ÖBB-s Herculest Károly Szabolcs még 2007 februárjában kapta lencsevégre a vasi megyeszékhelyen

Az ER20-as a Siemens legnépszerűbb dízel-villamos mozdonya: a Mainline Diesels adatai szerint száznyolcvanegyet épített meg belőlük a német gyártó 2002 és 2011 között. A gépek több mint felét – kereken százat – az ÖBB vásárolta meg, de számos kisebb magántársaság is beszerzett néhányat. A második legnagyobb rendelés a német MRCE Dispolok lízingcégtől érkezett, ők tizenötöt vettek, ebből tizennégy gépet eladtak vagy bérbe adtak. A harmadik az azóta Alpha Trains-zé átavanzsálódott Angel Trans: a cég tizenkét 223-as sorozatú dízelgépet rendelt. A cseh Metrans nyolc 761-es sorozatú ER20-assal büszkélkedhet. A néhány gépes cégek sorában található a német PCT öt ER20-assal, az osztrák RTS, LTE és Stern & Hafferl társaságok, valamint a német EVB négy-néggyel, az osztrák Steiermärkische Landesbahnen (StLB) hárommal, a német Pressnitztalbahn (PRESS) és WLE kettő-kettővel. A német Osthannoversche Eisenbahnen (OHE) eredetileg három ER20-ast vásárolt, kettőt azonban eladott az osztrák Salzburger Eisenbahn TransportLogistiknek (SETG). A szlovéniai Adria Transportnál, a romániai Cargo Trans Vagonnál (CTV), valamint a német IntEgrónál és e.g.o.o-nál is dübörög két-két ER20-as. Az egyetlen gépet foglalkoztató társaságok listáján a szlovákiai Express Rail az egyik, akik az MRCE-től vettek meg egy fekete Eurorunnert, de például a német LHG Service-Gesellschaft (SG) is csak egy ER20-ast használ.

Ha a tender által maximálisan engedélyezett mennyiséget meg tudja szerezni magának az ÖBB, akkor az ER20-asok majdnem kétharmada fog az Osztrák Szövetségi Vasútnál szolgálni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek