Óriásgép nagy hibával: kijavították a Qantas A380-asát

iho/repülés   ·   2012.04.11. 11:00
nyito

Az egész repülővilág megdöbbenésére másfél éve komoly veszélybe került az ausztrál Qantas légitársaság óriása, a VH-OQA lajstromjelű, Nancy Bird Walton nevet kapott A380-842-es típusú utasszállító repülőgép, fedélzetén 29 főnyi személyzettel és 440 utassal. 2010. november 4-én nem mindennapi körülmények között hajtott végre a személyzet bravúros kényszerleszállást Szingapúrban, a Changi nemzetközi repülőtéren. A repülőgéppel szingapúri közbenső leszállással a London Heathrow–Sydney járatot repülték volna.

A mentőegységeknek azért akadt dolga <br>(fotó: msquair.wordpress.com)

A gép kettes számú, bal belső Rolls-Royce Trent 900-as hajtóműve a szingapúri felszállást követő negyedik percben, helyi idő szerint 10.01-kor meghibásodott. A szétrepülő turbinalapát-darabok súlyos sérüléseket okoztak a gép törzsén, szárnyán és az egyes, bal külső hajtóművön is. Üzemképtelenné vált az egyik hidraulikus rendszer, a fékrendszer blokkolásgátló rendszere, a kilyukaszott szárnytartályokból folyt az üzemanyag, megsérült a fékszárnyrendszer is. A géppel a pilóták kétórányi körözés és üzemanyag-kifogyasztás után sikeres kényszerleszállást hajtottak végre, a gép mérete és az utasok száma miatt óriási erőkkel felvonuló tűzoltók és mentők legnagyobb megkönnyebbülésére.

A meghibásodott Trent 900-as: repesz lett a hajtómű nagy részéből <br>(fotó: blog.flightstory.net)

A Qantas 2008 szeptemberében elsőként átvett A380-asát a szükséges hatósági és egyéb vizsgálatok után a helyszínen kellett kijavítani, hiszen a gép sérült állapotában nem volt repülőképes. Az ausztrál légügyi hatóságok (ATSB) vizsgálati eredményeit 2012 harmadik negyedévében teszik majd közzé. A vizsgálat megállapítása szerint egy meghibásodott olajvezeték miatt kisebb tűz keletkezett a hajtóműben, majd a hőterhelésnek kitett gázturbina-lapátsoron végzetes sérülések keletkeztek és a szétrobbanó lapátok a már ismertetett hibákat okozták. A vizsgálat során az ATSB mind a Rolls-Royce, mind az Airbus számára kötelező ajánlásokat fogalmazott meg, elkerülendő a hasonló baleseteket.

A szétrepülő turbinalapát-darabok alapos munkát végeztek <br>(fotó: blog.flightstory.net)

A javítás hosszadalmas volt, hiszen a gép komoly sérüléseket szenvedett. Hasonlóan komoly károkat kellett megtéríteni az ausztrál légitársaság számára is, hiszen az egyik legnagyobb kapacitású és presztízsű repülőgépéből volt kénytelen mellőzni egyet, másfél éven keresztül. A biztosítások szerencsére fedezték a javítási költségeket, melyeket 135 millió dollárra becsülnek. A kiesett bevételeket a Rolls-Royce térítette meg 2011 júniusában. A nem hivatalos információk szerint itt is 100 millió dollárnál nagyobb összegről volt szó. A végre ép és szép VH-OQA április 21-én repülhet vissza Sydneybe és utána a lehető leggyorsabban visszakerül a napi forgalomba.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.