Pályazár mától a csendesebb Ferihegyen: most a kettest hozzák rendbe
Maximum három hét, a felületjavítástól és gumipucolástól a kaszáláson át a fénytechnikáig. A munkálatokat végzőket megóvják a fertőzéstől.
A Budapest Airport a lakóközösségek érdekeit említette a pályafelújítási és karbantartási munkák ütemezésével kapcsolatban, de persze az is érthető, és sok légikikötő szerte a világon ugyanígy cselekszik, ha a járvány miatti alaposan megcsappant forgalmat kihasználja olyan munkálatok elvégzésére, amelyek pályazárlattal járnak, és ezzel alaposan beszűkítenék a „békeidős” kapacitást.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény emlékeztet arra, hogy a koronavírus-járvány a tavaszi hónapok utasforgalmát befolyásolta a legerőteljesebben: ekkor a Budapest Airport elvégezte az 1. futópálya teljeskörű karbantartását, ősszel pedig – az újbóli utasszám-csökkenés időszakában – a repülőtér-üzemeltető a 2. futópálya, és a hozzá kapcsolódó gurulóutak karbantartását is megkezdi, szakaszos lezárások helyett egy ütemben.
Ebben az időszakban minden fel-és leszállást az 1. pályán végeznek el, így a környező települések felett átmenetileg megnövekedhet a légiforgalom, ez azonban a szeptember elejétől tapasztalható újbóli utasszámcsökkenés miatt a szokásoshoz képest számottevően lecsökkent gépmozgást jelent.
A munkálatok részeként javítják a gurulóutak vízelvezetési rendszereinek aknáit és az Y-gurulóút aszfaltpadkáját, karbantartják a pályahőmérő műszereket, navigációs és fénytechnikai rendszereket és olyan kisebb betonfelület-javításokat is elvégeznek, amelyek továbbra is, hosszútávon garantálják a repülés biztonságát – folytatódik a közlemény.
A 2. futópálya betonburkolatának felfestései is megújulnak, a földetérési zónában pedig – a futóművek megfelelő tapadásának biztosítása érdekében – eltávolítják a kerekekről származó, leszállások során odaégett gumit. A futópályazárat kihasználva a zöldfelületeken kaszálást végeznek: a repülés biztonsága szempontjából ez is rendkívül fontos, hiszen a magasabb aljnövényzetben megbúvó rágcsálók odavonzzák a repülésbiztonsági kockázatot jelentő, nagytestű ragadozómadarakat is.
A közlemény ugyanakkor nem jelöli meg a pályazár pontos időtartamát. A tavaszi leállást, amikor még mindkét pályára terveztek munkálatokat, pályánként két-két hétre tervezték. Kérdésünkre most Valentínyi Katalin, a BA vállalati kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója elmondta, hogy akkor a kettes pályára tervezett munkálatokat elhalasztották, részben annak reményében, hogy a nyári időszakra megnő a repülőtér forgalma. Mostanra azonban ismét visszaesett a gépmozgások száma. Ugyanakkor a kettes pályához kapcsolódó feladat csak karbantartás, míg tavasszal a gurulókon is dolgoztak.
A kommunikációs igazgató jelezte, a Budapest Airport kidolgozta a megfelelő módszereket arra, hogy a pályán külön csoportokban dolgozók elkerülhessék a fertőzést. A mostani pályazárat maximum három hétre tervezik.
A Budapest Airport a legmagasabb repülőtéri biztonsági színvonal fenntartása érdekében minden évben – szükség szerint akár gyakrabban is - korszerűsíti és karbantartja a futópályákat és gurulóutakat. A tavalyi évben fejeződött be a legmodernebb műszeres leszállító rendszer telepítése, amely kedvezőtlen látási viszonyok mellett segíti a repülőgépek biztonságos fel-és leszállását. Az idei munkálatokat úgy időzítette a Budapest Airport, hogy mind az 1., mind a 2. futópálya karbantartását a környékbeli lakosok érdekeihez igazodva a lehető legalacsonyabb forgalmú időszakban valósítsa meg – hangsúlyozza közleménye végén ismét a reptérfenntartó.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!