Pendolínók plasztikai sebésznél
A Cseh Vasutak teljes beltéri felújítást tervez a leggyorsabb és a legjobban kihasznált Pendolinók esetében. A csehek összesen hét Pendolino szerelvényt rendeltek az olasz Alstom Ferroviaria gyártótól. A korszerű vonatokat 2003 és 2005 között gyártották, Csehországba 2003 júniusában érkezett az első szerelvény. Egy évvel később már a Prága–Děčín vonalon próbáztatták utasokkal a fedélzeten. Később leginkább a Prága és az ostravai iparvidék között közlekedtek a Pendolinók a legmagasabb, SuperCity kategóriában. Némelyik menetrendi időszakban aztán Pozsonyba és Bécsbe is ellátogatott a prémiumkategóriás vonat, majd jöttek a különböző belföldi próbálkozások is nyugat felé, Plzeň és Františkovy Lázně célállomással. Jelenleg nemzetközi forgalomban csak a kelet-szlovákiai Kassára járatják a Pendolinót.
Mi lesz a Studenkánál összetört Pendolinóval? Jelenleg a hét szerelvény helyett csak hat Pendolino üzemképes, a 2015. július 22-én bekövetkezett tragikus balesetben Studénkában megrongálódott 680.003-as pályaszámú Pendolino vezérlőkocsiját és második kocsiját két éven belül megjavítják. Ebben állapodott meg a Cseh vasutak és az olasz gyártó. A javítás összköltsége várhatóan 7,72 millió euró lesz. A studénkai balesetben hárman vesztették életüket, s tucatnyi utas és a mozdonyvezető komoly sérüléseket, maradandó károsodásokat szenvedett. Egy lengyel kamion ragadt akkor a lezárt sorompók közé, a vonat 142 kilométer per órás sebességgel rohant bele a vaslemezeket szállító pótkocsiba. |
Tizenegy-tizenkét év alatt a korszerű vonatok mondhatni, beváltak, megbízhatóak, műszakilag fejlettek, de az idő fogai és a túlzott kihasználtság rányomták már a bélyegüket a vonatok utasterére. Kétségtelenül rájuk fér a fiatalító kúra. Hiszen mindegyik szerelvény egyenként legalább hárommillió kilométert futott már, és a hét szerelvény összesen nyolcmillió utast szállított azóta, hogy élesben üzembe helyezték őket.
A kocsik beltere komoly felújításon esik át 2017 és 2018-ban. Fokozatosan a főjavítások alkalmával végzik majd a belső átalakításokat, felújításokat, cseréket. A legszembetűnőbb változás az ülések átkárpitozása lesz, az első osztályú szakaszon az üléseket valódi fekete bőr váltja majd (a railjetekhez hasonlóan). A padlóra új kárpit kerül, ezt most nemcsak az első osztályon, de a második kocsiosztályon is lefektetik. A kisgyermekekkel utazók biztosan örülnek majd a railjetekből is jól ismert gyermeksaroknak, ahol mesemozi is működik majd. Az egyik legjelentősebb technológiai újítás a GSM repeater beépítése lesz a szerelvényekbe, amelynek köszönhetően a mobiltelefon-hálózatok jelei erősebbek lesznek a szerelvény belsejében. LCD-monitorokat is felszerelnek az utastérbe, új konnektorokat, USB csatlakozókat is beszerelnek, modernebb lesz a fedélzeti portál is, több új funkcióval. Az utastéri világítást is korszerűsítik, LED technológiát használnak majd.
Nagyobb korszerűsítésen esik át a bisztrókocsi is, ahol kicserélik az elavult, elhasználódott eszközöket – nyugalom, a sörcsap a helyén marad. Új mosogatógépet, sütőt és egyéb korszerű konyhai berendezéseket is beszerelnek. Sőt még cipőtisztító gépet is beépítenek majd a szerelvényekbe. A redesign a számítások szerint 168 millió koronát emészt majd fel (1 milliárd 850 millió forint), az összeg egészét a Cseh Vasutak téríti majd meg.
A Pendolinók Csehország leggyorsabb és az egyik legkorszerűbb vonatai. Prága és Ostrava között a háromszázötven kilométeres távot kevesebb, mint három óra alatt teszi meg picivel több mint 120 kilométer per órás átlagsebesség mellett. Prága és Kassa között is a történelmileg legrövidebb menetidőt tudja produkálni a vonat, 7 óra 22 perces menetidővel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elindulóIsonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!