Pilótaszervezetek tiltakozása: zöld jelzés a kimerültségnek

iho   ·   2013.10.14. 15:30
cim3

Újrakezdődött a nyilatkozatháború, miután az Európai Parlament megszavazta a bizottság indítványát a repülési idő új szabályozásáról. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a tervezettel szemben mind az európai pilótaszervezet, az ECA (European Cockpit Association), mind a nemzeti pilótaszövetségek hevesen tiltakoztak.

A Hunalpa is arra figyelmeztetett még a szavazás előtt, hogy akár 2,5 órával többet kell vezetniük éjszaka a pilótáknak, ha hatályba lép az új törvény. A kutatóorvosok szerint maximum 10 órát repülhet egy pilóta éjszaka, az új tervezet azonban akár 2,5 órával is többet, összesen 12,5 órát enged meg. Valamint az eddig hatályos 18 óra helyett, akár 22 órát is kénytelenek lesznek a személyzetek készenlétben, majd a levegőben tölteni és a végén biztonságosan leszállni. Az orvosi kutatások szerint ez kockázatos és veszélyes mind a pilótákra, mind az utasokra nézve.

A szakmai szervezetek, többek között a Hunalpa szerint a tervezet számos eljárási hibát is rejt és megsérti az EU Arányossági és Elővigyázatossági alapelveit. A pilóták arra kérték Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert, hogy változtassa meg a szavazáson képviselt magyar álláspontot és ebben a formában utasítsa el a törvénytervezetet.

Végül nem ez történt: a mostani voksolás annál inkább meglepte és felháborította a szervezeteket, mert október elején az EP szakbizottsága még a tervezet ellen foglalt állást.

Mint azt a Hunalpa elnöke, Demeter Csaba portálunknak megerősítette, a pilóták érdekei ebben az esetben a légitársaságok érdekeivel ütköznek. „Minél többet tudom dolgoztatni a pilótát, annál kevesebb pilótára van szükségem ugyanahhoz a menetrendhez, ami bérköltségben komoly megtakarítást eredményezhet”, mondta a magyar közforgalmi pilóták szervezetének vezetője, hozzátéve, hogy a munkaadói lobbi nagyon erős.

Az ECA elnöke szerint a mostani szavazás a repülésbiztonság ügyében kötött megengedhetetlen kompromisszum, Nico Voorbach szerint ha végleg elfogadják a szabályokat, és ezek után a pilóták kimerültsége miatt baleset történik, az európai polgároknak azokat kell felelősségre vonniuk, akik ezt a tervezetet keresztülvitték.

Az Unió közlekedési biztosa, Sim Kallas „a józan ész győzelmeként” jellemezte a szavazást, az ECA egy másik vezetője  szerint valójában ami történt, az az átláthatatlanság, a kereskedelmi érdekek és a rövidlátás győzelme volt. „Európa elvesztette azt a ritka esélyt, hogy a repülésbiztonság úttörője legyen, olyan szabályozással, amely tudományos alapokon, ugyanakkor a legjobb gyakorlatnak megfelelően működött volna.

Külön tiltakozott az európai parlamenti szavazás miatt a brit közforgalmi pilóták szervezete, amely egyben bejelentette, jogi úton támadja meg a döntést. A BALPA közben a brit kormányt is sürgeti, vétózza meg az uniós megegyezést, de ez azért nem tűnik valószínűnek, mert mind a londoni közlekedési tárca, mind az Egyesült Királyság légügyi hatósága előzőleg áldását adta az új szabályozásra.

Mint arról szintén beszámoltunk, a BALPA felmérése hozta felszínre azt a valóban megdöbbentő tényt, miszerint a repülőgépvezetők 45 százalékánál jelentkezett krónikus fáradtság, és a szervezet tagjainak több mint fele, 56 százaléka ismerte be, hogy volt, amikor elaludt repülés közben a pilótafülkében. Ugyancsak emlékezetes eset történt augusztusban, amikor a Virgin Atlantic egy A330-asának mindkét pilótája elaludt a levegőben.

A brit hatóság ugyanakkor úgy értékelte, hogy noha érthető a BALPA véleménye, valójában az új szabályozás összességében megfelelő, és úgysem különbözik túlságosan a jelenlegitől.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek