Qatar-cargo Budapesten – fotógaléria!
A terminálépület sötét, de az 1-es előtér nem is olyan kihalt és csendes, különösen, ha az ember jó időben érkezik oda, és épp tanúja lehet egy 747-es Cargolux-óriás pushback-jének és hajtóműindításának. Ráadásul ott virít az apronon egy impresszív An-26-os mellett egy igen szépvonalú Legacy-600-as. Node a kis újságírócsapat most nem ezekre a gépekre volt kíváncsi: este nyolc körül a 31-es jobbpályán landolt, majd a Bravon átgurult és az apronra az illő tisztelettel kijáró vízfüggönyön át a helyére állt egy szépfestésű teherszállító.
Igen, ez az antilopfej ismerős már Ferihegyen, csak nem ilyen típuson. A Qatar Airways napi utasjáratai mellett megszületett a Doha-Budapest közvetlen cargo-kapcsolat is, az első gépet fogadta a tűzoltók díszelgése, a házigazdák szokásos tortája, az újságírók és spotterek kis csapata a Budapest Airport jóvoltából. Mint azt Christa Soltau, a BA cargo üzletágának vezetője az iho/repülésnek elmondta, hosszú előkészítés révén sikerült beindítani a járatot, hetente kétszer jön a Qatar A300-600-asa Budapestre, és valami hasonló jellegű feladatot teljesít a maga műfajában, mint a 320-asok. Amint az utasforgalomban is Budapestről sokféle ázsiai desztináció felé utazhatnak tovább Doha érintésével az emberek, visszafelé pedig Ausztrália és a Távol-Kelet felől gyűjti össze a járat az utasokat, úgy a cargo-forgalomban is a gyűjtő-elosztó jelleg dominál. Amint kipakoltak a gépből, lehetett látni kínai és indiai eredetű rakományt is: mint Christa Soltau elmondta, Dohában is sokfelől szedik össze mindazt, ami megtölti a gépet, az ideérkező áruk egy része marad Budapesten, a többi viszont légi vagy más formában, de tovább mozog Európa más országai, városai felé.
Mint megtudtuk, az A300-as negyven tonnával érkezett és 32 tonnát pakoltak rá a visszafelé útra. Mivel a távolság elég nagy és a repülési idő elég komoly, váltószemélyzet vette át a gépet és ült be az Airbust idefelé vezető pilóták helyére, persze közben a mancsaftok a lépcső alján együtt falatoztak az ünnepi tortából.
Mint a kapitányok egyike elmondta, a gépet 1995-ben gyártották, konvertált példány, vagyis eredetileg utasszállító volt, de aztán átalakították teherszállítóvá, kiiktatták az ablakokat, megerősítették és görgőkkel látták el a padlót, és persze teherajtót vágtak elől a bal oldalon: az A300-asok és 310-esek jelentős része átesett ezen a változáson. A gép fogadására érkező ferihegyi műszakiak egyike rögtön megállapította, hogy ami a gép külső képét illeti, az ugyanolyan ötcsillagos, mint a Qatar-féle utasszállítóké, makulátlan madár, nyoma sincs a teherszállítókra amúgy jellemző enyhe elhanyagoltságnak, nincsenek koszfoltok a gép hasán, a futókon és a futóaknákban. Más kérdés, hogy azért a ferihegyi ACE technikai csapat és a katari személyzet meg kellett, hogy birkózzon egy műszaki problémával: a vízszintes vezérsíkban lévő üzemanyagtartály kijelzője romlott el, de a tartályhoz tartozó szelepek kiiktatásával a gép rendben visszaindulhatott, a kiegészítő tartályban lévő üzemanyag nélkül is.
Negyven tonna, harminckét tonna fuvar: nem rossz elsőre. Mióta a Hainan nem jár Ferihegyre, és miközben a hazai országvezetés egyre inkább tereli a magyar gazdaságot a keleti kapcsolatrendszer irányába, nehéz túlbecsülni az ázsiai, Öböl-menti légi kapcsolatokat. A cargovilág a globális gazdasági bajok következtében általában csökkenő forgalommal és ezért csökkenő bevételekkel küszködik, de a Qatar, ahogy más területeken, úgy a teherszállításban is keményen fejleszt, bővít, erősít. Jó jel, hogy hozzánk is elindult a járata, és ahogy ezt Christa Soltau is jelezte: az lesz a következő bíztató fejlemény, ha a forgalom igényei szerint a Qatar majd valamikor az öregecske A300-as helyett jóval nagyobb befogadó képességű teherszállítót, a Boeing 777F-ek egyikét kezdi járatni Budapestre a flottájából.