Railjetek helyett használt kocsik

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.11.10. 16:00
kiskep

A cseh állami vasúttársaság igazgatótanácsa elfogadta az ausztriai használt vasúti kocsik vásárlásáról szóló döntést. A csehek 417 millió koronát (4,5 milliárd forint) fizetnek nyolcvan vagonért. A jövő év folyamán forgalomba is állítják őket, így újabb javulás várható az utaskényelem terén nemcsak a nemzetközi járatokon, de a belföldi vonatokon is.

Nagy a kontraszt. Railjetet propagáló Taurus viszi Bécsbe a klasszikus ÖBB-szerelvényt<br>(fotók: a szerző)

Nyáron még úgy tűnt, hogy Railjeteket vesznek a csehek, összesen tizenöt szerelvényt. A vezérigazgató-cserével és az igazgatótanács tagjainak leváltásával azonban a tervnek csak egy része valósul meg, hét hétkocsis Railjet-szerelvényt vásárolnak a Graz–Bécs–Prága vonalra. S most mégis vesznek Siemens-kocsikat, csak éppen használt gyorsvonatiakat. Az ÖBB klasszikus vasúti kocsijai nem ismeretlenek a cseh pályákon, járnak például a Vindobona EC járatán Villach és Hamburg között, vagy a Gustav Klimt EC-n Graz és Prága között. Sőt, a konkurens magánvasút, a Regiojet is az osztrák minőségre voksolt, náluk is használt ÖBB-kocsik alkotják a vonatokat. A ČD által vásárolt vagonok az elmúlt évtizedben gondos és nagy rekonstrukción estek át, mindegyikükben van már légkondicionáló berendezés is. A nyolcvan kocsi között lesz első- és másodosztályú valamint klimatizált fekvőhelyes kocsi is.

A Regiojet vonatain is ausztriai second hand kocsik uralkodnak

Radek Joklík, a ČD szóvivőjének információi szerint a régi-új kocsikat a Prága–Budapest vonalra és Berlinbe szánják. Tizenegy kocsit átépítenek majd fülkés elrendezésből termesre, a többit valószínűleg azonnal forgalomba állítják az átvétel után. Jövőre tehát jócskán megnövekszik a légkondicionált kocsik aránya a ČD-nél, az osztrák vásárnak köszönhetően talán végre eltűnhetnek a legrégebbi bautzeni bőrüléses kocsik, amelyeket a hetvenes-nyolcvanas években gyártottak az akkori NDK-ban. A cseh vasúttársaság nem először vesz használt ÖBB kocsikat, a közelmúltban már vettek harminckét piros–fekete kocsit, amelyek viszont még nem kaptak légkondit, a nyolcvanas évekbeli gyári állapotukban javítják az utazás komfortját a főváros és Vsetín közti expresszeken.

A Vindobona EC Villach felé hamarosan indul

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.