Repül a Global 7000: új gép igazi globális hatótávval
Új típus a business-jetek top kategóriájában: talán nem véletlenül időzítette a Bombardier a Global 7000 első repülését épp a Floridában zajló nagy üzletigép-szalon, az NBAA idejére. A szépvonalú gép a kanadai cég torontói repteréről startolt, két óra huszonhét percet repült, az elért maximális magasság valamivel több, mint 6000 méter, a sebesség 240 csomó volt, a gép rendszerei rendben működtek, a szűzfelszállást a cég emberei kitűnőre minősítették.
A 7000 duplán fészkeli be magát az üzleti gépek nagykabinos és szupernagy hatótávolságú kategóriájába. Egyrészt a Bombardier saját típuscsaládjában a Global 6000 és a 8000 közé, valamivel kisebb, mint az utóbbi, viszont nagyobb a hatótávolsága, másrészt a jelenlegi csúcstartó Gulfstream két legnagyobb hatótávolságú típusa, a G650 és annak ER változata közé, viszont azokhoz képest több, mint két méterrel hosszabb kabinnal.
Az ilyen, optimális körülmények között és kisebb hasznos teherrel akár 13 ezer 700 kilométer hosszú repülésekhez már bizony szükség lehet a személyzetnek berendezett külön pihenő kabinra. Ezen kívül lehet a gépen berendezni négy külön szekciót. Mach 0.825-ös, utazósebességgel repülheti a gép a valóban globális, tehát szuperhosszú távokat, például a cég adatai szerint Sydney és San Francisco vagy New York és Mumbay (vagy ami talán még nagyobb márkaérték, New York és Dubai) között, vagy akár 0.925-tel a rövidebb, mondjuk észak-atlanti átkeléseket.
Eközben az új hajtóművel (GE Aviation Passport 20) és a szárny kialakításával sikerült a felszállási úthossz maximumát 1800, a leszállásét 900 méter alá szorítani, és az új szárny, illetve annak mechanizációja eleve lehetővé teszi a standard három fokosnál meredekebb megközelítéseket. Vagyis a gép teljesíteni fogja az etalonnak számító London City-féle követelményeket, ami egyébként nagyban növeli is egy-egy üzleti gép vonzerejét, tehát hogy nagy távolságot berepülve landolhat egy-két kilométerre a világ egyik legfontosabb üzleti központjától.
Persze ezek a várt és ígért paraméterek, amelyeket a berepülési programnak még igazolnia kell, egyébként a teszteket Torontóból hamarosan átköltöztetik a sokkal kellemesebb klímát, és több repülési lehetőséget kínáló kansasi Wichitába, az első átadást a cég 2018-ra tervezi.
Amire a Flightglobal figyelmeztet, az a gép szűzfelszállásának sikere a cég egészének állapota szempontjából. Portálunk is sűrűn adott hírt a Bombardier súlyos bajairól, a regionális CSeries programja épp úgy késett, mint a Global 7000, amely két évvel maradt el az eredeti ütemezéshez képest. A pénzügyi nehézségeknek, a fejlesztések túlköltéseinek áldozatául esett a kisebb business-jet kategória ígéretes újdonsága, a Learjet 85-ös is.
Viszont a Global 7000-programban a kanadaiak immár sok buktatót épp a CSeries nehézségeinek tapasztalataival kerülhetnek el, egyébként a 7000-es repülése is annak jele, hogy a tavaly év végén beindult radikális átalakítások a cégnél meghozták a kívánt hatást. Az üzleti gép sikere mellett a Bombardier magára találásának legfőbb jele és bizonyítéka azonban mindenképp az lesz, ha az új utasszállító, a CSeries CS100 nyáron történt, nagyrészt zökkenőmentes forgalomba állítása után – mint beszámoltunk róla, a Swiss vette át az elsőt, és azóta már három példányát repüli – még az idén utasokat szállít majd a nagyobb CS300 is az Air Baltic színeiben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!