Stuttgart 21 ismét drágul

iho/vasút   ·   2012.12.21. 09:00
00_Stuttgart-21_IHO

December elején még a legutóbbi, az érintettek által 2009-ben jóváhagyott 4,5 milliárd eurós költségvetési keret legfeljebb egymilliárdos túllépéséről szóltak a hírek. Azóta a McKinsey vállalati tanácsadó cégnek december 12-én publikált szakvéleményéből kiderült: A Deutsche Bahn (DB), a Német Szövetségi Köztársaság, Baden-Württemberg tartomány és annak fővárosa nem ússzák meg 6,8 milliárd euró alatt.

A költségek robbanásszerű növekedését a következő tényezők okozzák: 1,1 milliárd eurót, azaz az aktuális becslés szerint a teljes árnak 16 százalékát, különböző költségvetési hibák (!) teszik ki, amelyeket a DB beismert. A tartomány és a város által követelt projektmódosítások összesen 800 millió eurót kóstálnak. Ennél a költségpontnál a drágulás oka elsősorban újabb telekvásárlásokban keresendő, valamint az úgynevezett Fidler-Dialogban (Fidler-párbeszéd), amelynek segítségével a vasúttársaság a város polgáraival együtt véglegesítette a nyomvonalat a beruházás részét képező repülőtéri vasútállomás körzetében. A többletköltség maradéka, 400 millió euró a hosszadalmas egyeztetési eljárás okozta késedelemből adódik. Tudniillik az idestova három éve kezdődő, a város lakossága egy részének a projekt elleni heves tiltakozását tükröző tüntetési hullám az építkezési munkálatok ideiglenes leállításához vezetett. 2011 novemberében népszavazás döntött arról, hogy folytatódhat a beruházás megvalósítása, amiről az iho is beszámolt.

<p>Közben (megint) folyik az építkezés: a stuttgarti Schlossgarten (kastélypark) látképe, november 22-én<br>(a képek forrása: www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de/mediathek)</p>

A német média szerint a DB azért bontotta három részre a 2,3 milliárd eurós költségtöbbletet, hogy csak az egyértelműen saját hibáiból eredendő 1,1 milliárdot kelljen vállalnia. A maradó 1,2 milliárdot a projektpartnerekre szeretné áthárítani. Hogy ezek a jóváhagyottnál nagyobb mértékben részt vennének-e a finanszírozásban, az igen kérdéses. Mind az NSZK vezetése, mind a baden-württembergi kormány és Stuttgart jelenlegi és leendő főpolgármesterei álláspontja szerint a DB tervezési hibákat követett el, ezért a vasúttársaság felelősségi körébe tartozik a következmények elhárítása. A helyzetet súlyosbítja, hogy tartományi szinten a beruházást amúgy is ellenző zöld párt kormányoz és a város 2013-tól hivatalban levő főpolgármesterét is ennek a pártnak soraiból választották tisztségébe. Fritz Kuhn egy interjúban már októberben így nyilatkozott a Spiegelnek sváb tájszólásban: „Mir gäbet nix!” (nem adunk semmit!), ezzel kategorikusan visszautasítva azt, hogy a város beszálljon az akkor már előre látható újabb többletköltségek kifizetésébe.

Előrelátóan a DB már felbecsültette, hogy mibe kerülne a Stuttgart 21 projekt elvetése, mégpedig ez az összeg 2 milliárd euróra rúgna. A következő időszak politikai vitája ezzel már körvonalazódik. A fő kérdés arról fog szólni, hogy az illetékesek mit preferálnak: 6,8 milliárd euróért egy új, föld alatti átmenő pályaudvart vagy 2 milliárdért a status quót, azaz a jelenlegi felszíni zsákpályaudvart, melynek egyes épületrészeit a beruházás keretében már el is bontották.

<p>A régi főpályaudvar déli oldalszárnyát idén bontották le; a kép június 22-én készült</p>

Végül marad az a már-már költőinek tűnő kérdés, hogy a most becsült 6,8 milliárd euró már valóban elég lesz-e a projekt megvalósításához. A McKinsey szakvéleménye azzal számol, hogy Stuttgart 21-et 2021-ben átadják a forgalomnak, ami szakemberek szerint egy igen optimista elképzelés. Egyikük szerint „senki sem meri felbecsülni azt a többletköltséget, amit egy későbbi átadás okozna”. A legnagyobb kockázatot a főpályaudvar és a repülőtér közötti alagút, a 9,5 kilométer hosszú Fildertunnel jelenti. Még azok a svájci alagútépítő szakemberek sem merik garantálni a költségek újbóli kiszámításakor az ő segítségükkel becsült számokat, mivel „senki sem tudhatja, milyen meglepetéseket rejt a talaj”, idézi a Spiegel Online egy bennfentest.

A Stuttgart 21 szívéről itt találunk egy érdekes interaktív látványtervet. Ha a képen látható kart elmozdítjuk jobb oldali irányba, elénk tárul a stuttgarti főpályaudvar jövőbeni látképe, a beruházás kezdete előtt készült légifelvételre rávetítve: Látszanak a lebontott, illetve lebontandó oldalszárnyak (Seitenflügel), az új pályaudvar feletti üvegkupolákkal tarkított sétálóövezet (Fußgängerzone), valamint a jelenlegi vágányhálózat helyére tervezett új lakó- és üzleti negyed (geplantes Europaviertel).

Kapcsolódó hírek