Tarlós átírná a Balázs Mór tervet

iho   ·   2015.12.12. 11:15
tarlos-k

Valami végleg elgurulhatott Tarlósnál, gondolhatták ezt sokan, amikor tegnap az Index összefoglalójában elolvasták a budapesti főpolgármester közösségi közlekedéssel kapcsolatos állításait.

Essünk túl a kötelezőn: Tarlós ismét az agglomerációs járatok finanszírozásával próbál fogást találni a kormányon. Aztán hogy hétmilliárddal drágább lesz a 3-as metró felújítása. És miért? Mert eszükbe jutott, hogy esetleg akadálymentesíteni kéne az állomásokat. A felújítás várható költsége a korábbi 125 milliárd forintról 132-re növekedett, az akadálymentesítés tehát csak a 126. milliárdnál jött be a képbe... Tarlós drága lifteket nem szeretne, helyette a szakemberek valami sufnitung megoldáson törik a fejüket, hogy a mozgólépcsőn lehessen babakocsival, kerekesszékkel közlekedni.

Nem kell mindenhova űrállomás... (képek: Vörös Attila)

Az erős kijelentések, amik alapján a közlekedésbarátok, közösségi közlekedést használók, biciklivel járók és futók gyomra egyszerre rándult össze, csak most következnek. „A főpolgármester közölte, hogy a közlekedési szakma csúcsa egy tanulmányt készített el a fővárosnak, ami szerint az elmúlt években a közúti közlekedés durván hátrányba került a tömegközlekedéshez képest” – írja az Index. A tanulmány alapján felülbírálják a főváros közlekedésfejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-tervet. Már csak az a kérdésünk, hogy hol voltak ők, amikor a Tarlós bevezetőjével induló terv elkészült? A legsúlyosabb állítások:

  • A BKV–MÁV–Volánbusz tarifaközösség egy ábránd, kivitelezhetetlen.
  • A főváros közlekedése jelenleg szélsőségesen tömegközlekedés-orientált.
  • A villamosokat előnyben részesítő 60 mp-es nagykörúti lámpaszabályozás súlyos hiba, elképesztő környezeti károkat okoz.
  • A tanulmány kritizálja az utóbbi években látványos fejlődésnek indult kerékpáros infra eredményeit (közös kerékpár-buszsáv, egyirányú utcában a bringásoknak engedélyezett mindkét irány, bicikliút melletti kerékpárnyom).
  • Hatról háromra csökkentenék már 2016-tól a nagy futóversenyek számát, mert „a városokat nem arra találták ki, hogy éjjel-nappal tömegek rohangáljanak benne”.
  • Bónusz: nemsokára megkapja a 4-es metró a végleges használatbavételi engedélyt, így elkezdhetik kiherélni a párhuzamos felszíni járatokat.

Szerencsére két jogos kijelentésre is futotta:

  • A közúti fejlesztéseket ugyanolyan arányban kell véghezvinni, mint a tömegközlekedésiket.
  • Az anyag a kerékpárosok fokozott ellenőrzését is javasolja.

Az azért ebből tisztán látszik, hogy a főolgármesternek fogalma sincs a budapesti közlekedésről, ezek a gondolatok csak a szokásos délutáni dugóban ülve jutnak az ember eszébe. A MÁV-Volán-BKK tarifaközösség ráadásul már régen megvalósult a BKSZ-szel, az integráció országos kiterjesztésével pedig a budapesti közlekedés utóbbi években elért látványos színvonalemelkedéséért felelős Vitézy Dávidot bízták meg. A szélsőségesen tömegközlekedésorientált közlekedés visszaszorítására javasoljuk, hogy legyen plusz két sáv a Rákóczin az autósoknak, bármilyen rakparti parkosítás helyett legyen a Duna mindkét oldalán 2x2 sávos É-D irányú autóút, és persze felejtsük el a dugódíjat.

Sétakocsikázók összefüggő sora egy átlag őszi vasárnap a Városligetben

Azt különben még meg lehet érteni, hogy a nem sportoló, hétvégén is a városon keresztülautózó tömegek szemében mások mozgása, egészséges életmódja látens irigységgel vegyes utálatot szül, de hogy a hagyományosan elhanyagolt egészségi állapotú országunkban egy jó futás pozitív üzenetét egy politikus ne lássa meg, az nonszensz. A biciklis ugyanúgy: csak útban van, nem tekintendő közlekedőnek, kötelező rossz. Ha Tarlós nem érti, hogy miért emelgetik évente egyszer a biciklijüket a levegőbe a népek, akkor előbb-utóbb eléri, hogy ennél gyakrabban tegyék... De a Kerékpárosklubot is megkérdezhetné, csakhogy velük sem konzultált a szakma krémje.

Vitézy és Tarlós boxol a csepeli bicikliút 2012-es átadásán

A bringások szabálytalankodásai szintén főleg az autósokban gerjeszt utálatot, mert mit lát? Áthajt a piroson, nem foglalkozik a záróvonallal, de a táblák többségével sem. Megkockáztatjuk, hogy ezt igazán az látja át, aki autóval, biciklivel és tömegközlekedéssel is jár a városban. A kényelmes üléshez szokott Tarlós-félék pedig váratlan indulattal osztják az észt ahelyett, hogy körlnéznének nyugaton, ahol bizonyos esetekben engedélyezett a bringásoknak, hogy meghágják a piros jelzést, máshol meg csipeket telepítenek a kerékpárokra, hogy mire a lámpához ér, az automatikusan zöldre váltson.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.