Elvonattalaníttatva

A Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának következő fázisában, február 4-étől decemberig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között – a tavaly márciusában elkezdett vasútfejlesztés részeként. A vágányzári menetrendet több fázisra dolgozták ki, a február 4-én kezdődő ütem május 12-éig tart. A jövő év végéig 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon; a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, korszerű és akadálymentes állomások, peronok, P+R parkolók, új átjárók, buszfordulók és zajvédő fal is épül. A felújítás ideje alatt összesen hatvanhat busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz. Gödöllőről a pótlóbuszok mellett a H8-as HÉV sűrűbb közlekedéssel oldja meg az eljutást Budapestre, az Örs vezér teréig, a H9-es HÉV-vonalon pedig Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.
A tíz hónapos vágányzár idején a tervek szerint négy állomás és hozzávetőlegesen huszonkét kilométer nyíltvonali vonalszakaszt építenek át a vasúti hidakkal együtt. Az elvégzendő feladatok rendkívül feszített munkavégzést követelnek meg – a teendők elvégzésére a korszerű pályafelújító berendezések hatékony alkalmazása mellett is csak teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség. A vágányzár bevezetését a vonal terepviszonyai is indokolják, az építés kiszolgálása ugyanis a vasút melletti dombos területekről nem oldható meg.
Megállapítható az alábbiakból, hogy a tíz hónapos vonatmentes időszakra az érintettek – MÁV-csoport, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., Volánbusz, Magyar Közút, Budapesti Közlekedési Központ, Budapest Közút, Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. és a kivitelezők – igyekeztek a lehető legkörültekintőbben felkészülni, és az adott feltételek között a lehető legtöbbet kihozni. Egy kérdésre egyelőre nem adunk alapos választ, jelesül: miért van szükség a teljes kizárásra? Hamarosan ezt is megtudhatják az ihóról.
Ezek után lássuk a Rákos–Hatvan vonalszakasz a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásának keretében megvalósuló fejlesztésének műszaki tartalmát:
- ötvenkét kilométeren kétvágányú vasúti pályát építenek át Rákos és Hatvan állomások között. A felújítás utáni sebesség Rákos és Aszód között a terepviszonyok miatt 100–120, Aszód és Hatvan között 160 km/óra lesz. A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a harmadik vágány sebessége – a meglévő kettőhöz hasonlóan – 80 km/óra lesz.
- Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódón és Turán új, széles peronokat, lifteket és gyalogos aluljárókat építenek. Különszintű gyalogos átkelési lehetőségként a bagi megállóhelyen új gyalogos felüljárót létesítenek, liftekkel megoldva az akadálymentesítést.
- Akadémiaújtelep néven új megállóhelyet hoznak létre Rákos és Rákosliget között, az 508. utcánál. Az új megálló szintén gyalogos aluljárót, lifteket és P+R parkolót kap.
- Máriabesnyő megállóhelyen is liftet építenek be a jelenleg is meglévő gyalogos aluljáró és a peron közé.
- Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba, Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállóhelyen továbbra is szintbeli, de akadálymentes átvezetés marad.
- Gödöllőn teljesen átépítik a H8-as HÉV végállomását is.
A közúti kapcsolatok közül öt szintbeli átjáró helyett felüljáró épül:
- Budapesten, a XVII. kerületi Cinkotai úton, valamint a Tarcsai út és a Czeglédi Mihály utca kereszteződésénél; Pécelen a Rákóczi utca és a Pesti út közötti új átvezetésnél, az eddigi Rét utcai sorompó helyett; Isaszegen, a város előtti (Pécel felőli) 3103. jelű út és vasút kereszteződésénél és Gödöllőn, a Köztársaság úton.
- Felújítják a vonal valamennyi vasúti műtárgyát, valamint Budapesten a XVII. Bársonyvirág utcai gyalogos aluljárót; Gödöllőn a Szent-Györgyi Albert utcai közúti felüljárót az egyetemi bekötőúton; valamint Bagon a Dózsa György utcai közúti hidat.
- Új, fénysorompóval biztosított szintbeli gyalogos átjárók létesülnek Rákosligeten; Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyen; Rákoscsaba megállóhelyen; Pécelen a Damjanich utcában és Gödöllőn az Esze Tamás utcában.
- A fel nem sorolt meglévő közúti és gyalogos átkelőhelyek megmaradnak, de felújítják őket; az aluljáró-építésekkel egyidejűleg elbontják a Pécelen és Gödöllőn található régi állomási gyalogoshidakat.
- Bagon és Aszódon új Volán-buszforduló létesül, hogy ezzel is javítsák az autóbuszos ráhordást. A vonal mentén már meglévő P+R parkolók megmaradnak; összesen 330 új P+R parkolóhelyet alakítanak ki Akadémia-Újtelepen, Rákoscsabán, Pécelen, Isaszegen, Bagon, Aszódon és Galgahévízen.
- Felújítják az állomásépületeket Pécelen, Isaszegen, Máriabesnyőn és Aszódon; Gödöllőn és Bagon pedig teljesen új épület épül.
- Valamennyi állomáson és megállóhelyen új perontetőket és utastájékoztató berendezéseket létesítenek.
- A kisebb forgalmú Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállónál csak esőbeálló épül.
- A települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen huszonnyolc kilométeren – zajvédő falat húznak fel, Rákos és Hatvan állomás között pedig új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül.
- A 80a vonal átépítését követően zónázó menetrendet vezet be a MÁV-Start Gödöllő zónahatárral. Óránként két pár zónázó vonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között, valamint két pár személyvonat Budapest és Gödöllő között. A zónázó vonat Budapest-Keleti és Gödöllő állomások között nem áll meg.
- Munkanap reggel páratlan irányban a személy- és a zónázóvonatok húsz–húsz percenként közlekednek 6:00 és 8:00 közötti érkezésekkel a Budapest-Keletibe.
- Óránként közlekedik majd gyorsvonat Budapest-Keletiből Egerbe, versenyképes eljutási lehetőséget teremtve az utasoknak.
- Az érintettek összehangolták a vonatok, a HÉV-járatok, a pótlóbuszok menetrendjét és a várható utazási igényekhez igazították a mennyiségüket. Változik a vonatmenetrend, pótlóbuszok közlekednek.
Az Örs vezér tere és Kerepes között – a térségből érkező, a szokásosnál várhatóan több utas kiszolgálása érdekében – hétköznap csúcsidőben a megszokottnál kétszer sűrűbben, hét–nyolc percenként indulnak majd a HÉV-ek. Három helyett hatkocsis vonatok viszik az utasokat a H8-as vonalon hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben a legtöbb, valamint vasárnap 14 és 20 óra között minden szerelvény esetében. A Gödöllő és Budapest közötti út gyorsabbá tétele érdekében a hétköznap reggeli csúcsidőben egyes HÉV-ek gyorsított vonatként, Cinkota és Kerepes között ezek a gyorsjáratok nem érintik:
- az Örs vezér tere felé Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, Kórház és Ilonatelep megállóhelyet;
- Kerepes felé Ilonatelep, Kistarcsa, kórház és Zsófialiget megállóhelyet.
A gyorsított vonatok csak a reggeli csúcsidőben közlekednek. Gödöllőről reggel minden második vonat (félóránként) minden állomáson és megállóhelyen megálló személyvonatként közlekedik. A gyorsított vonatokhoz Kerepesen helyből induló, az Örs vezér tere felé közlekedő személyvonat csatlakozik.
A H9-es vonalon, a Csömör és Budapest közötti szakaszon utazóknak, hétköznap csúcsidőben Cinkota állomáson át kell majd szállniuk egy másik, Budapest, illetve Csömör felé tartó szerelvényre. A Csömör és Cinkota közötti vonalszakaszon Desiro motorvonat is közlekedik majd. Hétköznap csúcsidőn kívül, illetve hétvégén továbbra is a megszokott rend szerint, átszállás nélkül lehet utazni ezen a vonalon. Csömör és Kerepes között, munkanap napközben új betétjárat indul H9-es jelzéssel Kistarcsán át, ez a korábbiakhoz képest új utazási lehetőséget jelent mind a csömörieknek, mind a Kerepes felől utazóknak – többek között a kistarcsai kórházhoz vagy a bevásárlóközponthoz. Ezen az új viszonylaton is Desiro szerelvényekkel lehet utazni.
Hétvégén nem változik a H8-as és a H9-es HÉV menetrendje, mindkét vonalon a megszokott rend és követési időköz szerint járnak a vonatok. Vasárnap 14 és 20 óra között három helyett hatkocsis szerelvények közlekednek a H8-as vonalon.
A HÉV-ek menetrendjéről érdemes előzetesen a www.bkk.hu oldalon vagy a BKK FUTÁR alkalmazásban tájékozódni.
- Az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan állomások között közlekednek. A Keleti pályaudvar–Pécel viszonylaton óránként két pár, a reggeli csúcsidőszakban – hat és nyolc óra között – három pár vonat közlekedik. Az Aszód–Hatvan viszonylaton óránként egy-egy vonat közlekedik mindkét irányban.
- Pécel és Aszód között S80-as és G80-as pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az S80-as jelzésű pótlóbuszok Pécel és Aszód között minden állomáson és megállóhelyen megállnak, míg a G80-as jelzésű járatok csak a Bag, Dózsa György út 8. alatti autóbusz-megállóhelyen állnak meg.
- A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, ezek Gödöllőn, a H8-as HÉV vonalán a Szabadság tér és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A Szabadság tér megállóhelyen teszik lehetővé a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira. A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV vonalán a Gödöllő–Budapest, Örs vezér tere viszonylaton. Aszódot – a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt – a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást az Aszód és Hatvan állomások között közlekedő személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről a személyvonatokat helyettesítő pótlóbuszok biztosítják.
- Munkanapokon, csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.
- A személyvonatokat pótló autóbuszoknál forgalomtechnikai okból több településen jelentősen módosulnak a megállási helyek. Isaszegen a vasútállomást nem érintve, a főútvonalon kijelölt autóbusz-megállóban állnak meg a buszok. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8-as HÉV- és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető. Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás megoldott, továbbá az autóbusz állomáson is lesz lehetőség vasúti jegy- és bérletvásárlásra. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-Start mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok. A MÁV-HÉV járataira pedig a HÉV-végállomáson és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen a jegy- és bérletvásárlás a BKK automatáiból is biztosított.
- Munkanapokon reggel gyorsított HÉV vonatok közlekednek Gödöllőtől Örs vezér teréig a HÉV vonalán, amelyek Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, valamint Ilonatelep megállóhelyeken nem állnak meg. A kimaradó megállóhelyek változatlan kiszolgálása, illetve a megnövekedő utazási igények miatt betétjárat közlekedik Örs vezér tere és Kerepes között a reggeli és délutáni csúcsidőben.
- A hét első munkanapját megelőző napokon 14 és 20 óra között Gödöllő és Örs vezér tere között három- helyett hatkocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a H8-as HÉV vonalon a tervek szerint Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.
- A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni intercity-járatok helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek. Az IC-k és pótlóbuszaik pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe.
- Hatvanból Budapestre 6:05-kor és 7:15-kor, továbbá a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes megállóból Hatvanig 19:40-kor IC-pótlóbuszok is közlekednek a közvetlen és gyorsabb eljutás érdekében az M3-as autópályán. Erre a három pótlóbuszra a menetjegy, illetve a bérlet mellé is kell pótjegyet váltani, továbbá érvényesek a Budapest-bérletek és a csatlakozó jegyek, bérletek is.
- A sátoraljaújhelyi sebes és egri gyorsvonatok csak a Hatvan–Sátoraljaújhely és a Hatvan–Eger viszonylatokon közlekednek változatlan menetrend szerint; a miskolci gyors- és a füzesabonyi személyvonatoknak sem változik a menetrendje a Hatvan–Miskolc és a Hatvan–Füzesabony viszonylatokon. A gyors- és sebesvonatok teljes útvonalon gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe.
- A kör-IC-k csak a Budapest-Keleti pályaudvar–Nyíregyháza, illetve a Nyíregyháza–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatokon közlekednek.
- A vonatpótlás ideje alatt összesen 66 pótlóbusz áll rendelkezésre. A miskolci IC-vonatpótlókban csúcsidőben négy–hét, peremidőszakokban három–öt, pénteken és vasárnap hat–nyolc autóbusz közlekedik. A sátoraljaújhelyi sebesvonatot pótló buszjáratokban csúcsidőben négy–hét, a peremidőszakokban kettő–négy, pénteken és vasárnap öt–hét busz szállítja az utasokat. Az egri gyorsvonat helyett csúcsidőben négy–hét, a peremidőszakokban kettő–négy, pénteken és vasárnap öt–hét pótlóbusz, a gödöllői személyvonat helyett két–három pótlóbusz közlekedik.
- A vonatpótló autóbuszok menetrendje pár perc tartalék menetidőt tartalmaz, a vonatból pótlóbuszra, illetve buszról vonatra átlagosan tíz–tizenkét perc átszállási idő áll rendelkezésre. Vonatok késése esetén öt–tíz perc várakozási idővel kell számolni.
A hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-étől március 31-éig az Aszód–Balassagyarmat vonalon csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-jétől május 12-éig Aszód és Galgamácsa állomások között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-Start naponta öt pár vonatnál – vácrátóti útvonal-hosszabbítással, alternatív kerülő-útirányos csatlakozásokkal – teszi lehetővé az eljutást a Galgamácsa–Vácrátót–Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve a Galgamácsa–Vácrátót–Vác–Nyugati pályaudvar útirányon. Vácrátót és Galgamácsa állomások között a vonatok nem állnak meg. Az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többletmenetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatók.
A pótlóbuszokra a pénztárakban, online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is lehet jegyet vásárolni. A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, a buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség. A pótlásban távolsági kialakítású autóbuszok vesznek részt, melyeken kerekesszék csak összecsukott állapotban szállítható, kerékpárszállítás pedig nem biztosítható. A vasúti jegyek és bérletek a helyközi autóbuszjáratokra nem érvényesek.
Az átépítés alatt az aszódi állomáson a vasúti pénztár konténerben üzemel majd. Az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében a pénztáron kívül egy kisebb váróterem és mosdó is az utasok rendelkezésére áll. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-Start mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok.
A vonatpótló autóbuszokról átszálló utasok hangos utastájékoztatás segítségével, illetve a jegyvizsgálótól, vagy az állomási személyzettől kaphatnak felvilágosítást a vonatpótló autóbuszok indulási helyéről.
A budapesti Keleti pályaudvaron, a hatvani és az egri állomáson, valamint a miskolci Tiszai pályaudvaron már a pótlást megelőzően, továbbá annak első hétében napközben diákmunkások és hoszteszek szóban és szórólapok segítségével tájékoztatják majd az utasokat. Azokon a településeken élőknek, ahol a pótlóbusz megállóhelynél nem lehetséges a jegy- vagy bérletvásárlás, érdemes a vasúti bérletet már a lejárat előtt, az útjukba eső vasútállomáson megvásárolni.
Közúti változásokA közlekedőknek az országos közúthálózattal kapcsolatosan érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális forgalmi helyzetről, illetve az út- és látási viszonyokról. Ezt megtehetik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu oldalon.
Különösen a reggeli órákban az órás forgalomnagyság Budapest irányába elérte az eltűrhető értéket, mert az M3-as autópálya bevezető szakaszán tavaly átlagosan két-három százalékkal nőtt a forgalom; a csúcsidőszakokban ugyanakkor ennél nagyobb mértékben növekedett a járművek száma. Emiatt a forgalom lelassul még akkor is, ha nincs rendkívüli esemény. Várható, hogy a vonatközlekedés hiánya miatt többen ülnek autóba és a forgalom tovább növekszik az M3-as autópályán, a 3-as főúton és az M31–M0–M3 útvonalon is. Hatvanban a reggeli és esti csúcsban eddig is nehezebb volt az átjutás a városon, illetve egyes csomópontokon. A megnövekedő autóbusz-forgalom miatt várhatóan még hosszabb lesz az átjutási idő.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden szükséges üzemeltetési és fenntartási munkát úgy ütemez, hogy azok a reggeli és délutáni csúcsidőszakokat ne érintsék, a pénteki napokra pedig nem terveznek beavatkozásokat. Vagyis hétköznaponként hétfőtől csütörtökig, reggel kilenc és délután 16 óra között végeznek előre ütemezett munkákat, ezt csak azonnali, havaria jellegű beavatkozások írhatják felül.
A Keleti pályaudvar melletti, Thököly út felőli parkolóban nem lesz korlátozás, a pótlóbuszok a Verseny utcában állnak meg. A Verseny utcában, a Thököly út és a Jobbágy utca között mindkét oldalon tilos lesz a parkolás. Az itt parkoló járműveket a pótlóbuszok akadálytalan közlekedésének biztosítása érdekében elszállítják. A Verseny utca további szakaszán, a Jobbágy utcában és a Murányi utcában a parkolás nem lesz korlátozva.
A generálinfók mellett egyéni, de annál gyakrabban ismételt kérdések is felmerülnek. Érdemes böngészni a MÁV Csoport honlapját, ahol több tucat, ilyen típusú kérdésre lehet választ kapni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!