Több ülést az Airbusba, AirAsia óriásmegrendelés

iho/repülés   ·   2012.12.18. 14:00
cim2

A jelenlegi A321-esek maximum 220 utast szállíthatnak, az európai szabályozás szerint ugyanis a gépen lévő nyolc ajtó ennyit tesz lehetővé. Ahhoz, hogy az utasszámot megnöveljék, a gépet egy plusz szárnyfölötti vészkijárat-párral kell megépíteni, tehát a törzs kialakításán is módosítani kellene.

Az európai gyártó programigazgatója, Tom Williams a Flightglobal összefoglalója szerint nem zárta ki, de nem is erősítette meg az információt, mondván, a meghosszabbított törzsű, megnövelt kapacitású 321neo az egyik olyan lehetséges fejlesztés, amelyet az Airbus tanulmányoz.

Aki a megnövelt utasszámú keskenytörzsű gépet leginkább forszírozza, az viszont az Airbus egyik legjobb vásárlója: az AirAsia vezetője, Tony Fernandes, aki akkor említette a szuperhosszú A321-es tervét és társasága elképzelését a gépről, amikor bejelentette az újabb óriásmegrendelést. A feltörekvő malajziai központú diszkont-társaság, vagy inkább társaságcsoport további száz keskenytörzsűt rendelt az Airbustól, miután korábban már 200 hasonló, újrahajtóművezett, továbbfejlesztett európai utasszállítót vásárolt 2016-tól történő leszállításra a gyártól.

Fernandes megerősítette, hogy a korábban elterjedt hírekkel ellentétben a társaság nem kíván a kanadai Bombardier új típusából, a CSeries gépeiből rendelni, viszont tárgyalásban áll az Airbus vezetőivel arról, hogyan lehetne több ülést tenni az európai gépekbe.

Az AirAsia a globális iparág egyik legdinamikusabban növekvő vállalata. 1996-ban indultak az első járatai, 2001-ben vette át néhány vállalkozó szellemű malajziai személyiség, köztük Tony Fernandes és a Ryanair egyik korábbi vezetője, Conor McCarthy. 2004-től lépett ki a nemzetközi piacra, thaiföldi és szingapúri járatokkal, majd megkezdték a helyi leányvállalatok alapítását. A cégnek most 49 százaléknyi a részesedése a Thai AirAsia és az Indonesia AirAsia cégekben, ennél kevesebb a hasonló fülöp-szigeteki és a japán társaságban, de van húsz százaléka a hagyományos Malaysia Airlines tulajdoni palettájában is.

Legfrissebb alvállalkozása pedig az A330-asokkal és 340-esekkel operáló AirAsia X, ami éppenséggel a Malaysia Airlines veszteségesen fenntartott hosszabb távú járatait vette át Kuala Lumpur, és más ázsiai nagyvárosok valamint Ausztrália között, és egyik vásárlója az Airbus legújabb szélestörzsű konstrukciójának, az A350 XWB-nek.

Kapcsolódó hírek