Tovább romlott a helyzet a hazai buszpiacon
Tavaly júliusban beszámoltunk a Volán vállalatok első féléves beszerzéseiről – már akkor egyértelmű volt, hogy a tavalyi év negatív rekordot hoz. Az akkori 52 új járművet a júliustól decemberig tartó időszakban csupán 27 követte: az Agria Volánnál nyolc Credo EC12 és két Ikarus V134, a Kisalföld Volánnál hat Credo IC12, a Körös Volánnál három MAN Lion's Regio, a Tisza Volánnál egy Mercedes Sprinter és a Vasi Volánnál hét Credo BN12. Akadt néhány cég, ahol használt járművekkel frissítettek, a legtöbb helyen azonban 2011 második felében sem vettek semmit.
A 2011-ben beszerzett 79 új busz nagyon kevés. Szemléletesen kifejezve: ha a közlekedési vállalatok minden évben csak ennyi új járművet vásárolnának, az azt jelentené, hogy több mint száz év alatt cserélődne ki a hazai közforgalmú autóbusz-állomány.
A jövő sem túl reményteli, hiszen tendereket autóbusz-beszerzésre az utóbbi időben már nem írtak ki. A korábbiak opcióit lehívták, az MFB hiteléből történő beszerzés pedig elvi lehetőség, jelenleg csupán további kiadást jelent a cégeknek, semmi mást.
A két legnagyobb hazai gyár eltérően reagált a kereslet visszaesésére. A Kravtex győri telephelyén egyre gyűlnek a buszok vevőre várva. Az Ikarus buszokat gyártó Lanta Kft. pedig nagyarányú létszámleépítést hajtott végre, a megmaradt állomány pedig régebbi buszok javításán, felújításán, illetve más típusok gyártásán (például S91) dolgozik.