Kamera: Csakazértis vonattal járok Gödről!
Átok és áldás egyszerre. A vasútvonalakat, állomásokat fel kell újítani, semmi kétség. Az utasok viszont elégedetlenkednek – biztos, hogy így kell lennie?
A váci vasútállomás teljes körű átépítése 2013 augusztusában kezdődött uniós források felhasználásával. A munkák során teljesen megújul a váci állomás, átépül a vasúti pálya és a vágányhálózat, négy új, tetővel, lifttel ellátott magasperon épül. Új gyalogos- és kerékpáros aluljárókat építenek, a meglevőket felújítják. Az építkezés befejezésekor összesen 66 kerékpártároló és 350 P+R parkolóhely várja az utasokat. Megújul a teljes távközlési hálózat is, és megtörténik az ETCS 2 rendszer előkészítése.
A szomorú gyakorlat azonban feltárta a felújítás árnyoldalait. Az IHO felületén többször is foglalkoztunk a késésekkel, a szerelvényfordulók bizonytalanságával, az utastájékoztatás hiányosságaival. A teljes magyar írott és elektronikus sajtót bejárták a problémák, a „miértekkel” és a „hogyanokkal” tele van a padlás. Többszörös egyeztetés után a MÁV-Start a vágányzári menetrend módosításáról határozott, amely változtatások november 4-én, hétfőn lépnek életbe.
Kezdjük a jó hírrel: egyvágányú közlekedés már csak bő két hétig: november 15-éig lesz a 70-es vonalon. November 22-ére végeznek a 71-es vonal becsatlakozó szakaszának felújításával, de a váci állomás átépítése miatt a Veresegyház és a Diósjenő felől érkező szerelvények továbbra sem a menetrendben szereplő végállomásukra futnak be. Előbbieknek Vác-Alsóváros, utóbbiaknak Kisvác lesz a végállomása, a két „kisállomás” közti pótlóbusz-forgalom továbbra is megmarad. Tervezik viszont a november végi menetrendben néhány, jelenleg Gödig járó vonat Verőcéig közlekedtetését.
A vonatok közlekedésében két komolyabb változás lesz november 4-étől: egyrészt tartalékidőket kapnak a menetrendek, azaz kevésbé lesz feszes, késések miatt nehezebben tartható a menetidő, másrészt korszerűbb szerelvények forgalomba állításával is javítják a menetrendet – eme változások már október végétől tapasztalhatók. Egy tízkocsis, Traxx vontatta személyvonat este szerelvénymenetként közlekedik Szobig, hogy aztán reggel 5.54-kor indulhasson Budapestre. Mivel néhány állomás rövid peronja mellé nem fér a szerelvény, az utasokat bővített létszámú vonatszemélyzet segíti. A 80a és a 120a vonalak fordáiból négy Stadler Flirt szerelvényt emeltek ki, ezek a 71-es vonalon teljesítenek szolgálatot, a szobi oldal Ganz Hernyóit pedig Papagáj Szili vontatta ingavonatok váltják.
Az előre nem látható problémákat – a biztosítóberendezés meghibásodása, a pálya vagy a felsővezeték sérülései – sajnos nem lehet semmilyen menetrendbe tervezni, azonban a november 4-étől életbe lépő új vágányzári menetrend tartalmazza a vis maior helyzetek megoldását is. Az egyvágányú szakaszon a nagyobb utasforgalmú irányok kapnak előnyt ilyenkor (reggel a Budapest felé közlekedő, délután az onnan induló vonatok), ellenirányban készenlétben álló pótlóbuszokkal szállítják el az utasokat a hiba kijavításáig. Többször felmerült: miért nem pótolják – az esztergomi vonalhoz hasonlóan – teljes egészében autóbuszokkal a vonalat? A kérdésben a válasz is benne foglaltatik: a busztársaságok kapacitását egyrészt a 2-es vonali pótlásra bérbe adott járművek is eléggé megterhelik, másrészt pedig a zsúfolt ingavonatok utasainak elszállításához mintegy 500 buszra lenne szükség naponta, ami a 2-es út forgalmában okozna komoly fennakadásokat.
Egy kérdés azonban felmerül: nem lett volna jobb a legelején egy erős, majdnemhogy túlkínálati menetrendet szerkeszteni, és ha mégsincs akkora utazási igény (nem lehetett tudni, hányan térnek át a vasútról buszra, személyautóra) abból fokozatosan visszavenni? Költségek tekintetében talán nem járt volna rosszabbul a vasút, az utasnak viszont mindenképp jobb lett volna.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!