Új businessjet Brazíliából: kész az első Legacy 500
São José dos Campos, a brazil Embraer központja volt a helyszíne az ünnepségnek, amelyen a sikeres brazil repülőgépgyár kigördítette új típusának, a Legacy 500-nak első, még festetlenül friss példányát.
A középkategóriás gép a brazil gyár termékskálájának egy hiányzó láncszeme: a VLJ, Very Light Jet kategóriájú Phenom család, és a már a legkisebb regionális utasszállító Embraer, az ERJ 135 bázisán fejlesztett Legacy 600 közötti sávot célozták meg. Ennek megfelelően ez az új midsize-típus nem valamelyik már futó széria kisebb vagy nagyobb változata: "tiszta lappal" indították a tervezést.
A 12 személyes, de természetesen sokféleképp berendezhető üzleti gép első repülését 2012 harmadik negyedévére tervezik. A most következő lépés a földi tesztek sora, ezt igyekeznek olyan intenzitással elvégezni, hogy a berepülés akár rövidíthető is legyen. Jönnek tehát a rendszerpróbák, a hajtóművek felfuttatása, a vibrációs mérések. A gépet gyors egymásutánban akarják levizsgáztatni a brazil, az amerikai és az európai légialkalmassági előírások szerint.
A Legacy 500 egyik erősségének igérkezik a két Honeywell HTF 7500E hajtómű, ezek révén ugyanis meglehetősen jó, Mach 0,82-es utazósebességet kínál a gép, 5600 kilométeres hatótávolsággal. Az elmúlt években már az Embraer is váltott, úgyhogy az új típus teljes fly-by-wire repülésvezérlést kapott, valamint természetesen a ma már szinte kötelező „nagyképernyős” műszerfalat.
Ugyancsak előny a viszonylag széles és magas kabin, amelyben 182 centiig „főhajtás nélkül” mozoghat a kedves utas, ráadásul sík padlóval, vagyis a Legacy belső terének alsó részét más típusokkal ellentétben nem töri meg a szárnyközéprész.
Ami pedig a gép üzleti hátterét illeti: a program indulásakor még nagyon optimista volt a hangulat a businessjet-piacon, most pedig lassan ismét kezdenek derülni a horizontok. A businessjetek eladása nagyon érzékeny fokmérője a gazdasági hangulatnak: a válság lefutásával és új piacok megjelenésével az üzletigépgyártók egyre inkább bíznak a típusaik sikerében. Az Embraer is ezt a vonalat favorizálja, miközben inkább lemondott a száz személyesnél nagyobb utasszállítók fejlesztéséről.
Az Embraer például láthatóan épít Kínára, ahol ezekben az időkben zajlik ennek a repülési kategóriának a törvényes „felszabadítása”, például a légterek megnyitása és a gyorsított és egyszerűsített repülési tervek és engedélyek rendszerének kiépítése, vagyis a magánrepülés befogadása az eddig szigorúan zárt, csakis a katonai és közforgalmi repülésre szabályozott kínai légivilágba. Ugyancsak alakul a mindehhez szükséges földi-reptéri infrastruktúra. kereslet.
Vásárlóerő pedig már eddig is bőven lenne Kínában a Legacy-nagyságú és árfekvésű, vagyis 18 millió dollár körüli üzleti gépekre.