Amerikai fejőstehenek a közel-keleti kormány-társaságok ellen

iho   ·   2014.10.05. 13:45
un_em_cim

Új Öböl-háború van kibontakozóban, de ez az összeütközés nem Irakkal szemben, hanem Amerika és az Öböl-menti államok között zajlik majd: az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságai a Fehér Ház közbelépését akarják kicsikarni a három nagy közel-keleti hordozó, az Emirates, a Qatar és az Etihad terjeszkedése ellen.

A Flightglobal információi szerint napokon belül sor került volna a Delta Air Lines, az American és a United vezetőinek tárgyalásaira az amerikai kormányzat „magas rangú tisztségviselőivel”, köztük Anthony Foxx közlekedési miniszterrel, és bár a találkozót elhalasztották, valamikor a közeli jövőben mégis egy asztalhoz ülnek, mert a hazai társaságok úgy vélik, az a verseny, amit a közel-keleti nagy cégek támasztanak, nem tisztességes alapokon zajlik.

Az teljesen világos, hogy a három nagy légitársaság a világ leggyorsabban fejlődő légicégei közé tartozik, hatalmas mennyiségben vásárolnak szélestörzsű utasszállítókat és ezekkel gyors ütemben terjesztik ki hálózatukat Európában és Észak-Amerikában is. Azonban a Delta elnökének megfogalmazása szerint ezek „nem légitársaságok, hanem kormányok”, amelyek hatalmas állami támogatással és ennek következtében hatalmas szerkezeti előnyök közepette dolgoznak.

Richard Anderson leszögezi: híve a Nyitott Égbolt politikának, de csak akkor, ha a piacnyitás tisztességes alapokon történik. A United vezérigazgatója, Jeff Smisek is erről beszélt egy nemrég tartott konferencián: a közel-keleti nagy cégeket állami támogatásban részesítik, miközben az államok maguk ellenőrzik őket, az államok kiterjesztett intézményei a kereskedelem, az utazás bővítése érdekében. Smisek ugyanakkor úgy jellemzi ezzel szemben az amerikai légitársaságok helyzetét, mintha őket az amerikai kormány bankjegy-automatáknak és fejőstehénnek tekintené.

Vagyis az amerikai oldal nemcsak azért tartja különösen veszélyesnek a helyzetet, mert a versenytársakat az állam támogatja, hanem azért is, mert őket viszont a saját államuk akadályozza a versenyben. A három nagy cég vezetői a hírek szerint értésére akarják adni az amerikai politikai vezetőknek, hogy az iparág túlszabályozott és túladóztatott, olyan nemzeti légiközlekedési politika kellene, amely ezzel a gyakorlattal szemben a hazai cégeket részesíti előnyben.

A légitársaságokat ebben a fellépésben határozottan támogatja a nagy amerikai pilótaszövetség, az ALPA is. Ugyanakkor a helyzet bonyolultságára utal, hogy egyes megfigyelők szerint más – szintén amerikai, és szintén nagyon jelentős –  iparági szereplők egyáltalán nem értenek egyet a verseny korlátozásával. Ugyan konkrétan a Flightglobal nem említi, de tudnivaló, a légitársaságok és a szakszervezetek erősen ellenzik azt a politikát is, amelynek keretében az amerikai exportot támogató állami pénzintézet, az Eximbank, vagyis maga az Egyesült Államok kormánya komoly hitelekkel segíti konkurens külföldi légitársaságok gépvásárlásait.

Ezek a hitelek nyilván erősen hozzájárulnak a Boeing rendelési listájának gyors bővüléséhez is, vagyis az amerikai kivitel növekedéséhez, csakhogy maguk az amerikai légitársaságok nem jutnak hasonlóan kedvező feltételekkel hitelhez és gépvásárláshoz.

Ugyanakkor az amerikai légitársaságoknak korántsem csak a három nagy Öböl-menti céggel van bajuk. A közlekedési tárca azonban legutóbb nagyonis a kedvükre járt, amikor a Norwegian csoport legfrissebb vállalatának nem engedte meg a berepülést az USA-ba, mert az európai diszkont-társaság írországi leágazása harmadik országbeli cégeken keresztül veszi fel és fizeti alkalmazottait (hasonlóképp, ahogy a Ryanair jár el), és ezzel tudja az amerikaiakéhoz képest alacsonyan tartani a társaság költségeit, leginkább a humán kiadásokat.

Az viszont, hogy a közel-keleti óriásokkal kapcsolatos tárgyalást a Fehér Ház elhalasztotta, a Flightglobal szerint a globális politikával függ össze. Most ugyanis, amikor az amerikaiak beszálltak az Iszlám Állam elleni háborúba és légicsapásokat intéznek a szélsőségesek állásai ellen, és miközben a műveletekben részt vevő amerikai gépek egy része közel-keleti országokban lévő bázisokról indul bevetésekre, Washington nem tartja igazán időszerűnek, hogy egy másik légtérben viszont háborút nyisson ugyanezen országok ellen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek