Új vasúti járművek ingyen

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.06.25. 15:25
RegKV_017-400

A közszolgálati vasúti közlekedést  lebonyolító személyszállító vasúttársaságok önerő nélkül juthatnak a jövőben új, korszerű vasúti járművekhez. A csehországi közlekedésügyi minisztérium terve szerint az újonnan beszerzett vonatokat uniós támogatásból (nyolcvanöt százalék) és állami támogatásból (tizenöt százalék) finanszíroznák a következő években. Az így beszerzett vasúti kocsikat, szerelvényeket viszont előre meghatározott vonalszakaszokra vásárolnák, ami azt jelenti, hogy ha egy adott vasúttársaság szolgáltatási megbízatási szerződése lejár, és az új közbeszerzési pályázatot nem ő nyeri, akkor a járműveket átadja utódjának. Az új vonatok a vasúttársaságok vagyonát csődeljárás esetén nem képezhetik.

Így készülnek az InterPanterek (a RegioPanterek gyorsvonati típusváltozata)<br>(fotó: České dráhy)

Csehországban a közszolgálati vasúti közlekedést az állam (közlekedésügyi minisztérium) és a kerületi (megyei) önkormányzatok megrendelésére bonyolítják le, ezt az említett államigazgatási egységek finanszírozzák. Az utóbbi időben egyre többet hallani a vasúti személyszállítás liberalizációjáról, ami már konkrét lépésekben is megnyilvánul. Tendereket írtak ki például a Plzeň–Most vasútvonal szolgáltatójára. Elsősorban éppen azokra a vonalakra szánja a minisztérium az állami támogatást, amelyeken közbeszerzési pályázat alapján kerül ki a győztes személyszállítási szolgáltató. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy magán vasutak is ingyen juthatnának új és korszerű járművekhez, nemcsak az állami Cseh Vasutak.

A lengyel Pesa gyártotta ABpee sorozatú kocsik már forgalomban is vannak

A vonatokat a Közlekedési Operációs Program 2 támogatási rendszerből finanszíroznák az elkövetkezendő években. A közlekedésügyi minisztérium képviselője szerint ezzel a tervvel még több támogatást tudnának kimeríteni, s egyben nagy mértékben javulna a vasúti járműpark színvonala. A Cseh Vasutak ugyan a közelmúltban rengeteg pénzt költöttek kocsifelújításokra, új beszerzésekre, ezek nagy része azonban a regionális járatokra irányultak. Némelyik gyorsvonati szakaszokon maradtak a koros Y-kocsis szerelvények. Ezeket szeretnék most kiváltani ezzel a támogatási formával. A jövőben könnyen lehet, hogy a Prága–Děčín, vagy Prága–Ústí nad Labem–Cheb vonalra is modern szerelvények kerülhetnek.

Konkrét számítások egyelőre nem nyilvánosak, mennyibe kerülne ez a támogatási rendszer, a közlekedésügyi minisztérium képviselője tág intervallumban néhány milliárd koronás (több tízmilliárd forint) lehívható összegről beszélt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek