Újabb vasúti korridorhoz csatlakozott az Északi-tengeri kikötő

iho/vasút   ·   2021.02.26. 15:00
eszakitenger_baltikum

Az új kapcsolattal Hollandiától és Belgiumtól egészen a Baltikumig lehet majd fuvarozni.

Tovább bővíti az Északi-tengert és a Balti-tengert összekötő Északi-tenger–Baltikum vasúti teherszállítási folyosót (NSB) az Európai Bizottság: hozzákapcsolja a belgiumi Gent városát a Schelde folyó hollandiai szakaszával, ezen keresztül pedig az Északi-tengerrel összekötő Gent–Terneuzen csatorna térségét. Ezzel a hollandiai Vlissingentől a belgiumi Gentig hatvan kilométer hosszan elnyúló, kikötőkből álló zóna, az úgynevezett Északi-tengeri kikötő (North Sea Port) egy régi vágya válik valóra, mely tovább akarja erősíteni a szerepét Európában. Az Északi-tengeri kikötő már eddig is a fontos európai vasúti teherszállítási folyosóknak számító Rajna–Alpok, valamint az Északi-tengert a Földközi-tengerrel összekapcsoló korridorok része volt, csatlakozva így az elsődleges európai vasúthálózathoz, azonban most már három folyosóhoz is tartozik. Míg az előző két korridor észak–déli irányú, a nyugat–kelet fekvésű Északi-tenger–Baltikum folyosó a legfontosabb Északi-tengeri kikötők, Közép-Európa, valamint a balti államok, ezzel Nyugat- és Kelet-Európa között teremt vasúti szállítási összeköttetést: Belgiumtól és Hollandiától vezet Németországon, Lengyelországon, Litvánián és Lettországon át Észtországig. Lengyelországban ráadásul újabb rendkívül fontos útvonalhoz, az Európát Kínával és Ázsia fontosabb pontjaival összekötő Új Selyemúthoz is kapcsolódik.

Az új kapcsolat fontos lépés az Északi-tengeri kikötő számára, mivel Európa ezeknek a fő szállítási tengelyeknek a fejlesztésével akarja fellendíteni a vasúti árufuvarozást, a kötöttpályás szállítás a közúti szállítással szembeni egyre nagyobb priorizálásával. Ráadásul így a korridor infrastruktúra-fejlesztési beruházásaihoz is nagyobb eséllyel lehet majd uniós támogatást találni, továbbá az infrastruktúra-kezelő társaságok, mint a hollandiai Prorail vagy a belgiumi

Infrabel is hamarabb fog ezek ügyével foglalkozni. A szállítmányozók és a vasúti fuvarozók mostantól még könnyebben juthatnak hozzá kapacitáshoz vagy menetvonalakhoz ezen az útvonalon, így európai szinten vehetnek részt a szállítási piacon. Ennek köszönhetően új gazdasági lehetőségek tárulnak fel előttük. Az Északi-tengeri kikötő területén tevékenykedő számos terminál és vállalat közvetlen összeköttetésben van a vasúttal és intenzíven használják is azt az áruk szállításához. A kikötő így az európai vasutak csomópontja, sőt, egészen Kínáig elér.

Az Északi-tengeri kikötő a legfontosabb prioritásként kezeli a vasúti szállítást. A hatalmas zóna évente 7–8 millió tonna olyan árut kezel, mely vasúton érkezik vagy távozik, ez a kikötő és a hátország közötti áruforgalom tíz százaléka, mely viszonylag magas érték a többi nyugati-európai kikötőéhez képest. A létesítménybe hetente több mint háromszáz vonat érkezik vagy indul onnan. A kikötő azonban itt nem áll meg: tovább szeretni növelni a részesedést, a fenntarthatósági és zöld stratégiájával összhangban. Számos partnerével és más cégekkel együtt a kikötő határozottan elkötelezett a Vlissingen és Antwerpen, valamint a Terneuzen és Zelzate közötti vonalak létrehozása iránt, dolgozik a kikötő területén található számos szűk keresztmetszet felszámolásán, továbbá hogy a 204-es számú vasútvonalat Gent-Dampoort és Zelzate között személyszállításra is használhassa – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek