Újabb vasútvonal korszerűsítése kezdődhet meg a horvátoknál

iho/vasút   ·   2025.03.17. 12:00
novszka_vasutallomas

A Dugo Selo és Novszka közötti nyolcvanhárom kilométert újíthatják fel és kétvágányúsíthatják.

A horvát infrastruktúra-kezelő HŽ Infrastruktura a napokban jelentette meg a kapacitásnövelést célzó, 620 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján csaknem 250 milliárd forint) értékű közbeszerzést, ami az Európai Unió Hálózatfinanszírozási Eszköze (CEF), valamint Versenyképességi és Kohéziós Programjának társfinanszírozásával valósulhat meg.

Az érdeklődő építőipari vállalatok április 8-áig adhatják be jelentkezésüket a tenderre, a nyertesnek a szerződéskötéstől számítva öt éve lesz a megvalósításra.

A beruházásnak köszönhetően a személyszállító vonatok akár 160 kilométer/órás sebességgel is száguldhatnak majd Dugo Selo és Novszka között, ezzel a jelenlegi két óra egy perces legrövidebb menettartam is jócskán le fog csökkeni a viszonylaton. A munkálatok során a két végponton felül Ivanicsvár (Ivanić-Grad), Popovača és Kutenya (Kutina) állomások is át fognak épülni.

Sárgával a felújítandó pályaszakasz (térkép forrása: Wikipedia)

A horvát számozás szerint M103-as vonalon 1991 előtt még százharminccal is haladhattak a szerelvények, a karbantartás hiánya miatt viszont napjainkra mindössze negyvennel–hatvannal billeghetnek az egyetlen sínpáron.

A horvátok komoly erőkkel dolgoznak a vasúthálózat fejlesztésén. Ennek részeként a Zágrábtól a magyar határig vezető fővonal 38,2 kilométer hosszú Dugo Selo–Vrbovec–Kőrös (Krizevci) szakaszán – ami az M201-es vonal része –, már zajlik a második vágány kiépítését is magába foglaló korszerűsítés. Ezen felül áprilisban az R501 jelű vonal 10,8 kilométernyi Csákvár (Čakovec)–Varasd (Varaždin) szakaszán, valamint az R202-es vonal 77,1 kilométernyi Varasd–Kapronca (Koprivnica)–Gorbonok (Kloštar Podravski) részén is nekiállhatnak a gépek az egyvágányú pálya átépítésének: a Swietelski egy 189 millió euró (cirka 75,5 milliárd forint) értékben dolgozhat. A beruházáson belül a nyíltvonali vágányokon felül nyolc állomás, hét megállóhely és ezek vágányhálózata újulhat meg a tervek szerint 2028 nyarára. A kivitelező Plasser & Theurer PM1000-URM típusú ágyazatrendező gépet és SMD-80 vágányépítő gépláncot is be fog vetni – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön Novszka vasútállomása. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek