Újjászületnek a metrópótlás buszsávjai

iho   ·   2023.05.31. 09:00
00_buszsav

Május 22-én átadták a felújított M3-as metró összes állomását. Mivel a metrópótlás is véget ért, már nincs szükség a buszsávokra a Váci út–Üllői út tengelyen. Mindez lehetőséget teremt a többi között arra, hogy biztonságosabbá váljon a biciklizés Budapest észak–déli tengelyén, ezzel együtt pedig csökkenjen a belváros környezeti terhelése.

Új szakaszába lép az Újjáéledő sugárutak városfejlesztési koncepció megvalósítása. A metrópótló buszok sávjainak megszüntetésével hamarosan több sávot használhatnak az autóval közlekedők, ezzel csökken a környékbeli kisebb utcák forgalomterhelése. Emellett lehetőség nyílik arra is, hogy hiányzó szakaszok pótlásával biztonságosabbá váljon a biciklizés a Váci út–Üllői út kiemelt közlekedési tengelyen.

Első lépésként a Budapest Közút szakemberei szakaszról szakaszra haladva kátyúmentesítenek, illetve szükség esetén javítják a buszsávokban keletkezett egyéb felületi hibákat. A korrekciós munkák befejezése és a kivitelezői szerződés megkötése után elkezdődik a metrópótló sávok átalakítása is. Az ezzel járó munkák várhatóan több hétig tartanak.

Több közúti sáv, több biciklisáv: hol és hogyan alakulnak át a metrópótló sávok?

Az átalakításnak köszönhetően bizonyos útszakaszokon az eddigiekhez képest többféle közlekedési eszközzel lehet majd biztonságosabban és gyorsabban haladni. Mindezt úgy, hogy a jelenlegihez képest nem szűkül a különböző közlekedési módok számára biztosított útfelület.

A Váci úton

  • a Göncz Árpád városközpont és a Dózsa György út közötti szakaszon nő az autóval is használható sávok száma. A jövőben 2×3 sávon haladhatnak a gépjárművek.
  • A Gogol utca és a Nyugati tér közötti szakaszon új kerékpársávok jönnek létre. Autóval az eddigiekhez hasonlóan továbbra is 2×2 sávon lehet haladni. A Nyugati téren három új gyalogátkelőhely is létesül.

A Bajcsy-Zsilinszky úton

  • a Nyugati tér és a Deák Ferenc tér között visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez azt jelenti, hogy a továbbiakban már 2×2 sávon haladhatnak az autók, emellett mindkét irányban közös busz- és kerékpársáv is segíti a biztonságos és gyors közlekedést.

A Kiskörúton,

  • azaz a Deák Ferenc teret és a Kálvin teret összekötő Károly körúton és Múzeum körúton szintén a metrópótlás előtti forgalmi rend lép életbe: 2×1 kerékpársáv és 2×2 forgalmi sáv lesz használható.

Az Üllői úton

  • a Kálvin tértől a Szabó Ervin térnél lévő Névtelen utcáig (a benzinkútig) új, közös busz- és kerékpársávokat alakítanak ki,
  • a Névtelen utcától a Népligetig pedig kerékpársávok jönnek létre.

Az Üllői úton a kerékpársávok biztonságát – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemek (műanyag elhajló pollerek) is növelik, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében.

Az új sávok kialakítása június 1-je és július 30-a között ütemezetten zajlik. Bár a sávokat már nem használják autóbuszok, a Budapesti Közlekedési Központ arra kéri a fővárosban közlekedőket, hogy utazásuk során továbbra is a kihelyezett közlekedési tábláknak megfelelően, a KRESZ szerint közlekedjenek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.