Válaszolt a BKK Horváth Csabának
Az ellenzéki politikus a budapesti közlekedési beruházásokat, azok teljesítését kérte számon a főváros jelenlegi vezetőin és a BKK-n, mondván: az út- és pályafelújításokat, valamint a 4-es metró átadását politikai célból a 2014-es választások idejére irányozták elő, ezzel iskolaidőben okozva (többek közt az 1-es villamos felújításával) közlekedési káoszt. Horváth Csaba a „főpolgármesteri forgalomlassítás” abbahagyására szólította fel Tarlós István főpolgármestert.
A BKK hivatalos válaszában a következőkre hívta fel Horváth Csaba figyelmét:
1. Miért nem álltak rendelkezésre kiviteli tervek a városvezetés hivatalba lépésekor az 1-es és a 3-as villamos felújítására? Miért nem történt semmi az 1-es villamos Lágymányosi (mai nevén Rákóczi) hídon való átvezetése kapcsán 1995 és 2010 között?
2. Miért nem végezték el az 1-es villamos 1984-ben épült, immár legalább tíz éve rossz állapotú pályáinak felújítását korábban? Miért nem készültek el még a kiviteli tervek sem 2010-ig?
3. Ha már Horváth Csaba számon kéri a négyes metró átadását, nem árt visszaemlékezni: 2006-ban még 2010-es átadást ígértek, aztán 2010-re már tudnivaló volt, hogy 2014-re készülhet csak el a vonal. Azóta ezt a céldátumot nem kellett módosítanunk, újabb késés nem volt. Adódik a kérdés: hogy történhetett meg, hogy 2006 és 2010 között négy év alatt éppen négy évet késett az átadás céldátuma és ezáltal 2014-re tolódott már akkor az átadás lehetséges legkorábbi időpontja?
4. Miközben 2002-ben és 2006-ban hídvizsgálat támasztotta alá, hogy a 61-es villamos vonalán a Nagyhíd környezetében rekonstrukció szükséges, miért nem készültek el a tervek és történt meg az egyébként most zajló beruházás 2010 előtt?
5. Mi okozhatta, hogy nem készültek kidolgozott tervek (nem látványtervek!) a Széll Kálmán tér fejlesztése kapcsán 2010 őszéig?
6. Miért nem valósult meg a Kerepesi úton található Százlábú híd felújítása, aminek rossz állapota legalább tíz éve ismert? Hogy lehet, hogy a terveket 2012-re nekünk kellett elkészíttetni és így tudjuk a Kerepesi úton kényszerű forgalomkorlátozással járó munkát rövidesen megkezdeni, miközben a hídszerkezet rossz állapota 2005 óta ismert?
7. Mi történt a főváros csatornázása terén, miért 2010 után kellett tervezni és kivitelezni a ma valóban csak forgalomkorlátozások mellett megvalósítható csatornázási programot?
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, válasz választ követett. Horváth Csaba az ATV reggeli műsorában, október 2-án, kedden arra hivatkozott, hogy 2010-re már kész tervek voltak az 1-es villamos felújítására.
A BKK viszontválaszában a rendelkezésre álló terv hiányosságaira hívta fel a figyelmet: a 2010-ben meglévő tervekre nem lehetett volna kiviteli közbeszerzést lefolytatni, a kiviteli terveket újra és külön meg kellett rendelni. Ezenkívül a projekt finanszírozása sem volt még rendezve: a beruházás még hazai támogatással sem rendelkezett. A BKK és a kormány a támogatási szerződést 2011-ben kötötte meg, ezután kerülhetett csak sor a brüsszeli jóváhagyási eljárásra, amelyre 2012. április 25-én került a támogatást engedélyező pecsét. A beruházás teljes előkészítése így több mint nyolc évet vett igénybe, ebből öt és fél év a tervdokumentáció készítésével, a régi tervek hibáinak kiküszöbölésével telt el. Ezek a hibák okozták, hogy a kivitelezés csak 2013. szeptember 28-án kezdődhetett el.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!