Vasúti járműgyártás: újrakezdés kicsiben

Kemsei Zoltán   ·   2013.11.05. 20:00
00

A társulás innovációs workshopján a Makadám Mérnöki Klubban a tagszervezetek képviselőinek rövid bemutatkozása a meglevő tudás jelen körülmények közti alkalmazásáról szólt – kis- és középvállalati szinten hogyan lehet a magyar jáműgyártás során megszerzett tudást, tapasztalatokat eredménnyel kamatoztatni?

A workshop megnyitóján Surányi Sándor, a társulás ügyvivője beszélt<br>(a szerző felvételei)

Az Első Magyar Vasúti Járműipari Társulás tagszervezetei a járműgyártás szinte minden részletében jelen vannak a gyártástechnológiától a járműszerkezeti vizsgálatokon át a hajtás, valamint az ajtók, ablakok gyártásáig. Az Evopro Kft. – a klaszter több tagjához hasonlóan – mérnöki szolgáltató cég. A 2001-ben alakult vállalkozás 2012-ben 22,5 millió eurós árbevétellel zárt, amelynek 85 százaléka exportból – Siemensnek, Stadlernek végzett fejlesztések – származik. Emellett a MÁV-nak is kiépítettek a pályába épített vasúti dinamikus járműmérleget, amely az áthaladó szerelvények terhelését és terhelés-eloszlását tudja mérni és regisztrálni kocsinként.

Az eCon Kft. végeselemes analízises eljárásával vált fontos piaci szereplővé. Teljes körű szerkezetdiagnosztikát végeztek, többek közt a Siemens Combino villamosokon, de partnereik közé tartozik a
Bombardier, a Stadler és a Voith is. Bősze Sándor a Közlekedés Kft. nevében a közlekedési rendszerek tervezéséről beszélt. A kecskeméti Nagykörúton belüli zéró emissziós tömegközlekedés megvalósítása már a küszöbön áll, emellett a Szeged–Makó tram-train rendszer tervezésével is foglalkoznak, amely – a szintén több helyen már szóba került hódmezővásárhelyi hálózaton kívül – a határokon túli kapcsolatok újjáélesztését is szolgálhatja a szegedi vasúti híd újjáépítésével. Emellett a budai Várnegyed teljes körű közlekedésfejlesztésére is születtek tervek a dunai hajóállomásoktól kezdve a Várbazáron át a Vár gyalogosforgalmáig és a turistabuszok közlekedéséig bezárólag.

Az Első Magyar Vasúti Járműipari Társulás tagjainak tevékenysége – közösen egy teljes vasúti járművet meg tudnának alkotni

A Plastform Kft. kompozit elemekből akár komplett járműfelépítményeket is képes gyártani. Fő profilja az égésgátolt és graffitiálló burkolati elemek gyártása, valamint a vasúti személykocsik szoknyaelemeinek elkészítése volt az utóbbi időkben. A GanzPlan Hungária Kft. nevében Surányi Sándor, a klaszter vezetője számolt be tevékenységükről. A nevében is a Ganz örökségét hordozó vállalkozás az osztrák és a görög személykocsi-megrendeléseken, az M40-esek remotorizációjának tervezésén túl a 4-es metró üzemi járműveinek megalkotásával is büszkélkedhet.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója Budapest középtávú közlekedési fejlesztéseinek lehetőségeiről tartott előadást. Bár tapasztalhatók kedvező jelek a budapesti fejlesztésekben, sok kínzó probléma vár még megoldásra. Elöregedtek a Kisföldalatti, a Fogas, a HÉV, a 3-as metró szerelvényei, a járművek cseréje lassan halaszthatatlan lesz. A tervezett hálózatbővítésekhez (2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, Fogas Széll Kálmán térig, illetve Normafáig hosszabbítása, 5-ös metró) mindenképp új járművek kellenek majd. Speciális eset a Kisföldalatti járműparkja. A világon egyedülálló alacsony űrszelvény, valamint a peronmagasság teljesen egyedi gyártású szerelvényeket igényel, amelyekre így referenciát sem lehet kérni. A klaszteren belül azonban a tervezési kapacitás és a gyártás jó része is megvan, egy esetleges prototípus kocsi akár már 2014-ben is elkezdheti a próbafutásokat.

A hallgatóság

Milyen anyagi lehetőségekkel számolhat a magyar járműgyártás a 2014-ben induló uniós költségvetési ciklusban? Röviden: kevés biztató jel van. Talán a gazdasági válságra való tekintettel, de az EU csökkentette a közlekedési fejlesztésekre jutó összeget, ellenben a gazdaság fejlesztésére és az innovációra is több jut majd. Itt lehetnek előnyben a Magyar Vasúti Járműipari Társulás tagszervezetei és -vállalkozásai: a kutatásfejlesztésre, az új közlekedési megoldások keresésére. A rendezvényt lezáró beszélgetésben elhangzott például, hogy a Kisföldalatti új járműveinek tervezésébe, megalkotásába egy nagy cég – pontosan a referenciák, a tapasztalatok hiánya, továbbá a speciális elvárások miatt – akár bele is bukhat, míg a beszállítói tapasztalatokra épített hazai fejlesztésből akár komoly siker is származhat. Egy klaszter- vagy konzorciumszintű együttműködésben lehet a társulásnak esélye kihasítani egy szeletet a járműgyártás – az utóbbi időben folyamatosan mozgásban levő – nagy tortájából.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek