Zöldebb és élhetőbb Nagykörutat szeretnének a budapestiek

BKK/iho   ·   2025.03.19. 15:00
00_agora_forum_nagykorut

Véget ért a társadalmi egyeztetés: a kérdőívet csaknem tízezren töltötték ki, a válaszadók 92 százaléka fontosnak tartja a Nagykörút fejlesztését, amely olyan lépéseket jelenthet, mint a zöldfelületek bővítése és az üzletek árufeltöltésének rendezett megoldása.

A BKK tavaly ősszel indított a Nagykörút megújításáról társadalmi egyeztetést, amelynek az utcafórumok, valamint a körúti közösségi tervezési események, azaz az Agórák mellett fontos eleme volt a kérdőíves felmérés. A folyamat célja az volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű útszakasza a lakosságot is bevonva újuljon meg, és tervezéséhez felhasználják a megismert igényeket és javaslatokat. A kérdéssort egy hónap alatt összesen 9697-en töltötték ki. Ez a magas szám is jelzi, hogy a Nagykörút jövőjét különösen nagy érdeklődés övezi.

A nem reprezentatív felmérés szerint

  • a válaszadók jelentős többsége, 92 százaléka egyetért azzal, hogy szükséges a Nagykörút teljes körű megújítása – ez az arány a helyi lakosok esetében is nagyon magas: 88 százalék;
  • a kitöltők 93 százaléka szerint fontos, hogy továbbra is a villamosközlekedés legyen az elsődleges a Nagykörúton, ezzel a saját autóval közlekedő válaszadók 82 százaléka is egyetértett;
  • a legfontosabb témák élén a fasorok megőrzése, bővítése és karbantartása végzett (a kitöltők nyolcvan százaléka említette meg), ezt követte a védett kerékpársávok kialakítása (56 százalék), valamint a járdák akadálymentessége (53 százalék);
  • 84 százalékuk egyetértett azzal, hogy a közterületek fejlesztése során biztonságos feltételeket kell teremteni azoknak, akik a gyalogos- és/vagy a kerékpáros közlekedést választanák – ezt az autóval közlekedők hatvan százaléka is támogatta;
  • a kitöltők 64 százaléka szerint akkor lesz vonzóbb a Nagykörút, ha kellemesebbek lesznek a sétálási körülmények, ezt követte a minőségibb bevásárlási és szórakozási lehetőség (59 százalék) és a nagyobb biztonságérzet (54 százalék);
  • a válaszadók 75 százaléka osztotta azt a véleményt, hogy vonzóbbá kell tenni a nagykörúti kerékpársávokat,
  • 61 százalékuk, vagyis több mint 5600-an pedig biztosan többet használnák a kerékpársávokat, ha azok védettséget kapnának.
A tervezési folyamat része a közösségi párbeszéd

A kérdőív kitöltésével egy időben, tavaly ősszel négy utcafórumon mintegy kétszáz érdeklődővel beszélgettek a BKK szakemberei a fenntartható közlekedés jövőjéről. A helyszíni kitelepülések célja a kérdőív népszerűsítése mellett a projekt ismertetése és a lakossági vélemények megismerése volt:

  • a résztvevők többsége a zöldebb, élhetőbb városi környezetet támogatta, ami összhangban áll a BKK és a Fővárosi Önkormányzat törekvéseivel;
  • kiemelt igényként fogalmazódott meg a biztonságosabb és akadálymentesebb gyalogosközlekedés, például több gyalogátkelőhely kialakításával.

Az utcafórumok tapasztalatai megerősítették, hogy a közösségi párbeszéd elengedhetetlen a városi közlekedés fejlesztésében. A BKK emellett idén februárban a VI., a VII., a VIII. és a IX. kerülettel közösen, négy alkalommal és helyszínen szervezett közösségi tervezési eseményt (Agórát), mélyebb helyi párbeszédet kezdeményezve, a cél a projekt részleteinek megismertetése és az érintett kerületi lakosok bevonása volt. Az interaktív műhelymunka során a jelenlévők térképek segítségével, a BKK szakembereivel közösen vizsgálták meg a helyi lehetőségeket és kihívásokat. A lakosok kiemelték a közterületek rendezetlenségét, a járdák zsúfoltságát, valamint a különböző közlekedési módok (gyalog, kerékpárral, autóval közlekedők) összehangolt kezelésének fontosságát, ami megegyezik a projekt céljaival.

Mindezek alapján kiemelt figyelmet kap a tervezés során a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése, a rakodási lehetőségek javítása, valamint a közlekedésbiztonság növelése. A projektről a BKK oldalán olvasható bővebben. A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.

A kérdőív eredményeit és a fórumokon elhangzott észrevételeket, illetve igényeket a BKK szakemberei egyesével értékelik, azok eredményeként a javaslatok beépülnek a tervezési folyamatba, egyúttal a projekt keretein túlmutató javaslatokat továbbítják az érintett fővárosi cégeknek és kerületi önkormányzatoknak.

Szem előtt a városlakók igényei és elvárásai

Újjászülethet a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között: a projekt legfőbb célja, hogy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely az itt élők és az idelátogatók igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, nem pedig a városrészen „csak” áthaladó autóforgalom kiszolgálását. Ez biztonságos kerékpársávokat, a gyalogosok elsőbbségét garantáló fejlesztéseket, valamint zöldebb és felújított közterületeket jelent.

A fejlesztések tervezési és a kerékpáros infrastruktúrát érintő kivitelezési munkái az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg, ehhez a BKK 2024 tavaszán nyújtotta be pályázatát és idén januárban nyerte el az EU-s támogatást. A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás várhatóan 2025 második negyedévében indulhat. A kiviteli tervek eredményes eljárás lefolytatása esetén előreláthatólag 2027 első félévében állhatnak rendelkezésre. Ezt követően kezdődhet a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

(Nyitóképünk forrása: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek