Zöldet kapott a kék metró Prágában
Elfogadta a Prágai Fővárosi Közgyűlés a metró kék, azaz D vonalának sokat és sokszor vitatott építési tervét. A D metróvonal első szakasza Pankrácról indulna, s a cseh főváros déli peremén fekvő Písnice városrészben végződne. Az első tervek 25 milliárd koronás (280 milliárd forint) költségekről szólnak. Az új metrószakasz tíz kilométer hosszú lesz, hat új metróállomással.
Az építési szándék már biztos, de hogy mikor, és milyen metrók járnak majd az új D vonalon, arról még csak találgatások vannak. Azt is sejteni lehet, hogy a prágaiak elfelejthetik a vezető nélküli metrószerelvényeket, s hogy egy külön kocsiszínből járnának ki a szerelvények. Sőt az eredeti tervekkel ellentétben rövidebb lesz a D vonal, a zöld (A) metróvonal Béke-téri (Náměstí Míru) megállója helyett a piros (C) metróvonal Pankrác megállójából indul majd ki. A prágai városvezetés a metróbővítést besorolta az Európai Uniós Közlekedésfejlesztési programba, így ha sikeresen pályáznak, még akár támogatást is kaphatnak rá Brüsszelből. Ebben az esetben 2022-ig el kellene, hogy készüljön a metró D vonala.
Egyelőre tehát a metróbővítés a következőképpen alakulhat: a piros (C) metróvonalon fekvő Pankrác megállóból ágazna el az új vonal (D), s délnek venné az irányt, hat új metróállomást érintve. Az új metróállomások az Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš és Písnice lesznek. A néhány évvel ezelőtti tervekkel szemben a písnicei végállomáson nem épül új depó. Ez sejteti, hogy a metrószerelvények akkor a C metróvonalon közlekedő Siemens gyártmányú szerelvények lehetnek. Új vonatokra a városnak most biztosan nincs pénze. Még azt sem tudni biztosan, hogy a Pankrác állomásnál kiváló D metróvonalnak lesz-e külön átszállóállomása, vagy csak a meglévő állomásról ágazik majd el a D vonal. Az átszállóállomás nélküli opció persze nem lenne olyan költséges, hajlanak is erre a megoldásra. Ha eszerint kezdik az építkezést, akkor a C metróvonalon fekvő Pankrác megállóból térnének rá a D metróvonalra. Ez azt jelenti, hogy felváltva közlekednének a szerelvények Pankrácról tovább a C vonalon Háje végállomásra, és a kitérő D vonalon Písnice végállomás felé. A reggeli és délutáni csúcsforgalomban pedig három szerelvény közül egy lenne a D vonali, kettő pedig C vonali. Visszafelé is ugyanez lenne a helyzet. A közgyűlés ugyanakkor szeretné tovább bővíteni a D vonalat is, a már említett Náměstí Míru megállóig. Ezzel fellélegezne a nagyon leterhelt C vonal a Délváros felé.
A metróvonal építését 2015-ben kezdhetik, már néhány engedély is megvan, sőt már körülbelül félmillió koronát költött is a város a tervekre. Prágában most is folyamatban van egy metróépítés, 2014-ben befejezik az A (zöld) metróvonal Dejvická–Motol szakaszát – itt négy új metróállomás épül Prága 6. kerületében.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!