Zöldet kapott a reptéri gyorsvasút Prágában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.07.21. 16:15
kiskep

A legnagyobb csehországi nemzetközi repülőtérre vezető közvetlen összeköttetésről már sok éve beszélnek, most úgy tűnik, nagy lépéssel kerültek közelebb a megvalósításhoz. Politikai döntés született a gyorsvasút megépítése mellett. A cseh közlekedésügyi minisztérium a Prága Masaryk pályaudvar–Václav Havel Repülőtér közötti legmegfelelőbb és legköltséghatékonyabb közvetlen összeköttetésként a gyorsvasút építését jelölte meg.

A tervek szerint 12,5 kilométeres szakaszt újítnak fel, és 5,5 kilométeres új szakasz épülne<br>forrás: SŽDC

A döntés szerint a gyorsvasúti összeköttetés a már meglévő Prága–Kladno vasútvonal nyomvonalát követné, Praha-Ruzyně megállóhelynél pedig egy újonnan megépülő szárnyvonal által valósulna meg. Az első kapavágást három éven belül tervezik. A tervdokumentáció alapján a meglévő vasútvonal felújítása és az új szárnyvonal megépítése 19,5 milliárd koronába (körülbelül 215 milliárd forint) kerül. Természetesen a költségek javát uniós támogatásokból térítenék, remélhetőleg nagy részét még a 2014–2020-as pénzügyi időszakból. A gyorsvasút a Prága központjában található egyetlen fejpályaudvarról (Masarykovo nádraží) indulna, s a Negrelli-viadukton keresztül Holešovice, Dejvice, Veleslavín és Ruzyně városrészeken át vezetne egészen Kladnóig. A reptérre vezető vasúti kapcsolat Dlouhá Míle városrész érintésével jutna el, ez a szakasz Praha-Ruzyně megállóhelynél válna ki a Kladnóba vezető vasútvonalból.

Az építtető látványterve a felújított szakaszról Liboc városrészben

A most szentesített terv azzal számol, hogy jelentősen modernizálják a meglévő 120-as Prága–Kladno vonalat, ami azt jelenti, hogy kétvágányúsítják, villamosítják, és a megállókat, vasútállomásokat is a modern követelmények szerint újítanák fel. Kemény diónak ígérkezik a Dejvice–Veleslavín szakasz, ahol Prága hatodik kerületének önkormányzata tiltakozik a jelenlegi tervek ellen, ők azt szeretnék, ha a városrészben zajmentesítés céljából a föld alatt, azaz alagútban vezetne a gyorsvasút. Az önkormányzat által szorgalmazott opció azonban jelentősen megdrágítaná a kivitelezést, ami pedig végső soron veszélyeztetné a projekt uniós alapból való finanszírozását a felújítás költséghatékonyságának megkérdőjelezhetősége miatt. A felújítást és a reptéri szárnyvonal megépítését követően csúcsidőben hat vonatpár közlekedhet majd a város központja és a repülőtér között huszonhét perces menetidő mellett. A projekt érdekessége, hogy a távolsági járatokkal, azaz a prágai főpályaudvarral való összeköttetést egy úgynevezett travelátorral – mozgólépcső szerű futószalaggal – oldanák meg. A főpályaudvar és a Masaryk pályaudvar csak néhány száz méterre van egymástól.

Minden bizonnyal Sínpárducok váltják majd a motorvonatokat a felújított vasútvonalon<br>(fotó: České dráhy)

A felújítással nagy mértékben csökken majd a pálya mentén a környezetszennyezés (a motorvonatokat villamos motorvonatok váltják), ugyancsak csökken a zaj, valamint a modern vasúti aljzatnak köszönhetően stabilabb lesz a talaj is. Arról még nincsenek hírek, hogy milyen szerelvényekkel szolgálnák ki a villamosított vasútvonalat, de valószínű, hogy RegioPantereket vetnének be rajta, amelyek más regionális pályákon becsületesen helyt állnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.