737 Max? Ugyan már...

iho/repülés   ·   2012.03.21. 10:30
nyito

Steven Udvar-Hazy ismerten régóta arra próbálja rászorítani a Boeinget arra, hogy egy teljesen új, keskenytörzsű, rövid és közepes távolságok megtételére alkalmas repülőgéppel váltsa fel végre az 1968 óta szolgálatban álló 737-es családot. A Boeing viszont, követve az Airbus és az A320neo példáját (s sikerét), óvatosabb, így a 737-eseknél is egy új, továbbfejlesztett és áthajtóművezett változattal, a 737 Maxszel lép piacra.

A Boeing vezetése töretlenül optimista a 737 Max jövőjét illetően <br>(fotó: publicbroadcasting.net)

Ez viszont nagyon nem tetszik Udvar-Hazynak: véleménye szerint ez a stratégia, melyben a CFM International Leap-1B hajtóművekkel ellátott 737 Maxet dobják a piacra elsőként, csak átmeneti megoldás a teljesen új típus tervezéséig és építéséig, s bizonyosan nem hosszú távú megoldást jelent majd. A frissített típus csak az egyensúly visszaállítására lesz képes az Airbusszal szemben, tette hozzá a szakember.

A gép, ami nem nyerte el Steven Udvar-Hazy tetszését <br>(fotó: Boeing)

A Boeing vezetése viszont egyértelművé tette: addig gyártják a 737 Maxeket, amíg piaci igény mutatkozik rájuk. Jelenleg nem tudják vagy nem kívánják megnevezni azt az időpontot, amikorra a várva várt, teljesen új keskenytörzsű gép terveit elkészítik.

Mike Bair értékesítési elnökhelyettes szerint a Boeing nem kíván jóslásokba bocsátkozni, mikor érkezhetnek a tervek, legyen szó akár 2025-ről vagy 2035-ről. Amíg igény van (márpedig a cégvezetés szerint sokáig kelendő lesz a Max), s amíg jobb, de megfizethető alternatívát nem dolgoznak ki, addig gyártásban maradnak a tovább frissített 737-esek.

A 737NG-k még sokáig épülnek, a Malév már régóta nem repül... <br>(fotó: http://en.academic.ru)

Udvar-Hazy szerint viszont a Max egyszerűen azért lesz kelendő, mert nem lesz más. Véleménye szerint ugyanúgy, mint ahogy a 737NG-család (737-600/700/800/900) megjelenésekor a Classicek, azaz a 300/400/500-as változatok értékesítése és gyártása leállt, ugyanúgy fog majd eltűnni a 737NG is a kínálatból. Így a lízingcégeknek, a légitársaságoknak nem sok választása marad. Igaz, ehhez illik hozzátenni: március elsején 2223 gépes megrendelésállománya volt még a 737NG-gyártósornak, melyből az Air Leasing 78 géppel részesült. Mike Bair szerint nincs döntés a gyártósor leállításának időpontjáról, s a Boeing jelenleg is fogad megrendeléseket a 737NG-kre.

Kapcsolódó hírek