777X: újabb akadály

iho/repülés   ·   2022.12.02. 12:00
D1iXm0IU0AEHJnC.jpg large

Hajtómű-hiba, leálltak a tesztrepülések, hogy meddig, azt a probléma jellege dönti el, az Emirates vezére aggódik.

Október hatodikán, egy Seattle és Moses Lake közötti többször oda-vissza repülés során a pilóták és a tesztszemélyzet túlmelegedést észlelt a hatalmas gép egyik GE9X hajtóművében, amit le kellett állítani, majd a gép további problémák nélkül földet ért. A tesztrepülések leálltak, tehát a többi prototípus sem repül azóta, kivéve a N779XZ lajstromjelűt, amely a roppant rövid Everett–Seattle távot repülte novemberben. Az N779XW lajstromjelű első prototípusról leszerelték és a General Electric Aerospace központjába szállították, a meghibásodott hajtóművet.

A rossz hír néhány napja terjedt el a sajtóban, de miután az érintettek megerősítették, sem a Boeing, sem a GE nem tett még csak célzást sem a hiba természetére. Sir Tim Clark Emirates vezér azonban jelezte, kétféle lehetőségről van szó: ha konstrukciós hibát találnak, akkor a tesztprogramot legkorábban jövő nyáron indíthatja újra a gyártó, ha viszont valamely alkatrész gyártási hibájáról van szó, akkor akár már januárban is. Egyébként az ügy tárgyalása közepette felbukkant a beszállítók szerepe is, ami inkább az utóbbi, tehát valamely részegység gyártási hibáját jelenti, közben a háttérben ott húzódhat a repülőgépipari a beszállítói lánc krízise is, ami a minden probléma nélkül készülő új gépek átadását is akadályozza.

Az Emirates-vezér egy interjúban kifejezte elégedetlenségét az ügy miatt, lévén, hogy a légitársasága gépparkja „elöregedőben”, és a cég erőssen épített arra, hogy mihamarabb lecserélhesse a flotta egy részét ezekre a hatalmas 777X típusokra, a világ legnagyobb kéthajtóműveseire a világ legnagyobb hajtóműveivel. Ugyanakkor az elmúlt másfél-két évtized új fejlesztéseinek állandó kísérője volt a hajtóművek késése: új repülőgépszerkezet új hajtóművel fokozott kockázat, pláne, ha olyan óriási hajtóműről van szó, mint a legnagyobb, a polgári repülés számára készült GE9x, vagy korábbi években a reduktoros konstrukciók.

Ha a súlyosabb, tervezési hiba derül ki, akkor a sok évet csúszó 777X fejlesztés még tovább halaszthatja a 777X forgalomba állítását, már túl a most a Boeing szerint lehetséges 2025-ös dátumon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek