Az óriásgép túl veszélyes – a piacra
A légi közlekedés világában meglehetősen bizarr tilalom nem konkrét típusra, hanem ülésszámra alapul. A repülésügyért felelős miniszter, Vajalar Ravi kijelentette: „Ha megengednénk, hogy a legnagyobb gép leszálljon országunkban, minden utast elszipkázna.”
Hogy kitől is? Hát az Air India, a Jet Airways és a Kingfisher Airlines félhet a legjobban a versenytől. Az indiai társaságok már évek óta küzdenek (változó sikerrel) a növekvő üzemanyagárakkal és a verseny miatti csökkenő jegyárakkal.
A kormány igyekszik adminisztratív eszközökkel megelőzni azt, hogy a költséghatékonyabb nemzetközi mamut légitársaságok végleg kivéreztessék a nemzetközi útvonalakon repülő hazai vállalkozásokat. Erre a külföldi, így a német és az Egyesült Arab Emirátusok-beli kormányokkal kötött kétoldalú szerződések lehetőséget is nyújtanak. Nem véletlenül említettük ezt a két kormányt, hiszen a Lufthansa mellett az Emirates szeretné A380-asait Indiában látni.
A 2005. május 35-én megkötött, máig érvényben lévő megállapodás értelmében a Lufthansa nyaranta 50, a Boeing 747-esnél nem nagyobb méretű géppel maximum 20000 utasülést kínálhat fel az Indiából induló utasoknak, s az Air India ugyanígy teljesíthet németországi járatain. Télen ez 42 gépre és 16800 ülésre csökken. Az Egyesült Arab Emirátusok esetében a kétoldalú szerződés az Emirates, illetve az Ethiad Airways légitársaságokat érinti, 10400 üléssel (nem meghatározott gépméret és gyakoriság mellett).
Érdekes, hogy a többi A380-800-as üzemeltető közül sem a Korean Airlines, sem a Qantas Airlines nem néz szembe hasonló repülőgéptípus-megkötéssel.
A lépéssel elsősorban az Emirates ellen védekeznek: a társaság első és másodosztályra berendezett A380–861-esei 644–653 utast jelenthetnének gépenként. Ha a Lufthansa az új, még át nem vett 747-830 Intercontinentalokat repülné Indiába, az a megszellőztetett 386 férőhellyel még belefér a megkötésekbe – s a típusa is 747-es.
A helyzet megváltoztatása Indián és a vele szerződő államokon múlik. Mivel a mostani bejelentés „előre nem meghatározott ideig” erősítette meg az utasférőhelyek mennyiségének, illetve a járatokat teljesítő repülőgépek méretének korlátozásait, a tilalom még sokáig fennmaradhat. A szakértők szerint nem várható az indiai légitársaságok nyereségességének, költséghatékonyságának javulása, s természetesen az indiai belpolitika sem kíván eltávolodni a témától és persze a zsíros állásokat jelentő légitársaságoktól sem. A helyzetet az változtathatná meg, ha egy vagy több indiai légitársaság vásárolna Airbus A380-asokat, de erre a cégek jelenlegi pénzügyi helyzetében, illetve a világgazdasági válság közepén kevés az esély.