A bolgárok is Gripent vesznek?
A szófiai kormány bejelentette, a Saab negyedik generációs harci gépe áll az élen, mint a leginkább preferált jelölt a beszerzési listán. Bulgária tavaly kért ajánlatokat légiereje megújítására, amelynek MiG-21-eseit 2015-ben vonták ki a hadrendből, jelenlegi legmodernebb típusa a csak néhány példányban repülő MiG-29-es: összesen tizenöt gépük van belőle, de ezek kevesebb, mint fele bevethető, a fenntartásuk pedig költséges és egyre nehezebb, mert egyre nehezebb beszerezni a szükséges pótalkatrészeket.
Az ajánlattevőktől nyolc gépet várnak 2020-ra és további nyolcat 2022-ig. A kormány közleménye szerint egy a beszerzéssel foglalkozó bizottság három típust vizsgált meg komolyabban a jelentkezők közül. Az egyik Olaszország felől futott be, méghozzá Tranch 1-es kategóriájú, tehát a legelső sorozatból való, és a típus végleges összes képességével még nem rendelkező Eurofighter Typhoonok eladása lenne, mivel az információk szerint az olaszok ennek a sorozatnak valamennyi gépét ellátták Blok 2-es szoftverekkel, tehát ezzel teljesül a multifunkcionalitás, azaz a gép alkalmas levegő–föld bevetésekre is. Az olaszoknak egyébként huszonnyolc gépük van ebből a sorozatból. (Az osztrák légierő tizenöt ilyen gépet repül, de csak légtérvédelmi képességekkel.)
A második helyen az amerikai–portugál ajánlat szerepel felújított F-16-osokra. Feltehetően hasonló konstrukcióról van szó, mint amelynek keretében tavaly ősszel vehette át a román légierő a maga használt, de felújított Falconjai első példányait. Ezek a gépek átestek az úgynevezett MLU, MidLife Upgrade programon, ami alapos felújítást, üzemidő-hosszabbítást, és a Block 5.2.es standardok szerinti szoftvert és képességeket jelenti. A románoknak tizenkét gép beszerzése 695 millió dollárba került, amiben benne volt a képzés és az üzemeltetési háttér kialakítása is, viszont további 457 millió az ára a gépekhez rendelt fegyverzetnek: közeli és láthatáron túli légiharcra szolgáló rakétáknak, irányítható bombáknak, elektronikus hadviselésre szolgáló függesztményeknek.
A svédek ajánlata az egyetlen, amely új gépekre vonatkozik. Szófiai források szerint a Saab, illetve Stockholm – a bolgárok kormányközi megállapodás keretében vennék a gépeket – 558 millióért ajánlják a nyolc JAS-39-est, miközben eltolt fizetési ütemezést ajánlanak, tehát a bolgár költségvetést nem terhelni egy hatalmas összegben a légierő gépbeszerzése. Hogy a Gripeneknek melyik változatát kínálják a bolgárok számára, az az ugyancsak az F-16-osokéhoz képest rövidebbnek ígért szállítási határidőben mutatkozik: az első példányt a bolgár légierő már másfél év múlva megkaphatja, vagyis nem az új E/F verzióról van szó, amelynek első példánya még nem is repült, hanem a magyarok és csehek által is használt C/D-ről.
Mint ismeretes, a hazai légierő hosszú lejáratú lízing formájában üzemelteti a gépeket, a legújabb szerződés-módosítás szerint ennek lejártával a gépek átkerülnek a magyar állam tulajdonába. A bolgár Gripen-beszerzés formájáról egyelőre nincs információ.
A következő lépes az lesz, hogy a védelmi miniszter felhatalmazást kap a közvetlen tárgyalásokra, majd a meghozott döntést a kormány, de a parlament is jóvá kell, hogy hagyja. Mint emlékezetes, volt olyan Gripen beszerzés, amely a politikai folyamatokon bukott el, a pozitív katonai majd kormánydöntés után Svájc polgárai népszavazáson utasították el a svéd harci gépek megvásárlását. Szlovákia harcigép-állományának megújítása azonban még szintén hátra van, és a pozsonyi döntéssel kapcsolatban is úgy hírlik, hogy a svédek egyhajtóműves harci gépe lehet a befutó.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!