A Gripen nagy próbája: az amerikai kiképző tender?

iho   ·   2013.09.16. 08:45
cim

A svájci parlament egyik kamarája, a Nemzeti Tanács jóváhagyta a Gripen E repülőgépek beszerzését, és ezzel a svéd–svájci megállapodás egy fontos politikai lépéssel közeledett a megvalósításhoz. Ehhez hasonlóan fontos szavazás volt, hogy a svájci törvényhozás a szerződés pénzügyi hátterére is rábólintott.

Ezek után még a másik kamarában kell megszavaztatni a projektet, és onnantól kezdve valóban szabad az út a Saab harci gépének svájci beszerzése előtt.

A Gripen E-demója kötelékben a mostani verzióval

Mint arról korábban beszámoltunk, a svéd légierő mellett a svájci lesz az első üzemeltetője a Gripen E-változatának, amely sok szempontból komoly továbbfejlesztése a mostani, nálunk is repülő C/D variánsnak. A hajtómű nagyobb teljesítménye, a több üzemanyag nagyobb akciórádiuszt tesz lehetővé, megújul a radar és az elektronika. A tervek új gépek építéséről és a meglévő példányok E/F-szintű feljavításáról egyaránt szólnak. Eddig az E-változat fontosabb részegységeit egy Demo-gépen mutatták be a lehetséges megrendelőknek, de nemrég elkezdődött az első igazi E-szériás prototípus építése is Linköpingben.

Szintén jelentős döntés született Csehországban, Magyarországhoz hasonlóan meghosszabbították az ott szolgáló tizennégy Gripen lízingjét. A cseh és a svéd kormány további tizennégy évben állapodott meg. A tizenkét együléses és két kétüléses gép 2005-től váltotta le a MiG–21-eseket. A mostani megállapodás kapcsán ugyancsak szó van a példányok felújításáról, de hogy ez egyben az E-kategória lenne, azt nem említik a híradások.

A cseh légierő egyik speciális festésű gépe

Gondok vannak viszont a svéd gépek üzemeltetésével Dél-Afrikában, ahol a légierő huszonhat Gripenje közül tizenkettőt hosszú időre szóló tárolásra küldtek. Alapvetően az ok a hadsereget érintő súlyos pénzügyi korlátozás, de a beszámolók szerint az ottani hadügyi tárca vezetése a gépek rendszerbe állítása óta súlyosan sokallja az üzemeltetés költségeit. Kevés a kiképzett pilóta, és azoknak is csökkent a repülhető óraszámuk.

Mindez némi magyarázattal szolgál arra is, miért esett kútba annak a Gripen-kiképzőközpontnak a terve, amit a típust felhasználó országok közösen tartottak volna fenn és használtak volna Dél-Afrikában, ahol van, illetve lett volna elég szabad légtér olyasfajta lövészetekre, légiharc-gyakorlatokra, amilyeneket Európában nemigen szervezhetnek. A központról 2012-ben már mint elhatározott projektről adott hírt a Saab, hogy aztán a dél-afrikai kormány illetékesei hevesen cáfolják a Gripen Top Gun iskola tervének létezését is.

Dél-Afrikában a foci-világbajnokság légtereit már a Gripenek őrizték

Ami viszont egészen különleges távlatokat nyithatna a típus előtt: a szakmai sajtóban felröppent a hír, miszerint a Saab és a Boeing arra szövetkezett, hogy a Gripent benevezze az amerikai légierő T-X tenderére, amelyen a jövő sugárhajtású kiképző gépét, a most használt F–5 variáns T–38-ast leváltó típust választják ki. A hír azt jelentené, hogy a svéd–amerikai csapat a 350(!) példányra szóló hatalmas üzletért igen kemény konkurenciával mérkőzik, a Lockheed és a koreai KAI a T–50-es, már beváltan bizonyított kiképzőgépével versenyez, a Northrop Grumman pedig a BAE Systems klasszikus trénerét, a Hawkot indítja a tenderen.

A Boeing korábban egy teljesen új konstrukcióban gondolkodott, de a Gripen E/F változata modernebb digitális rendszerekkel repül, és a szakmai portálok szerint ezért inkább elképzelhető, hogy megfelelő előképzést nyújtson az amerikai légihaderőnemek jövendő alaptípusához, az F–35-öshöz, miközben megfelelő gépe lehet az úgynevezett „agresszorszázadoknak”, amelyek az ellenséges légierők szerepét játsszák a gyakorlatokon.

Nemzetközi kötelék, köztük természetesen a magyar Griffek egyike

A Gripen megjelenését a T-X tenderen ugyanakkor maguk az érintettek egyelőre egyáltalán nem erősítették meg. A Boeing és a Saab egyaránt roppant óvatos hangvételű és tartalmú nyilatkozatokat adott ki az ügyről. A Saab közleménye egyfelől úgy fogalmaz, hogy egy jó harci gépből nem lesz feltétlenül jó kiképzőgép, a cég egyelőre továbbra is a Grpen E fejlesztésére fókuszál, ugyanakkor „nyitva hagyja az ajtót bármiféle üzleti lehetőség előtt”.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek