A jövő a vasúton utazik. De mikor?

iho.hu   ·   2024.07.28. 08:08
Brenner-folyosó

Konkrétan München és Verona között, az alakuló Brenner-folyosó jóvoltából készülődik a jövő a nagy útra, a bázisalagút azonban még távol van attól, hogy kész legyen.

Münchenben tartották a Brenner Corridor Platform, a BCP közgyűlését – a testület közgyűlésén a pozitív fejleményeket tárgyalták végig az egyes munkacsoportokban, és ezek után adtak hangot a küldöttek kincstári optimizmusuknak, miszerint a jövő a vasúton utazik, bár ismerve az európai folyamatokat, szerény megítélésünk szerint az alágazat ettől még meglehetősen távol áll.

Akárcsak a korridor részeként épülő Brenner bázisalagút a befejezéstől; a Berlin–Palermo vasúti tengely elemeként a München és Verona közötti korridor alagútkilométerének hetven százalékát ugyan feltárták az építők, de további, illetve párhuzamosan beruházásokra van szükség – erősítették meg az érintettek a vasúti forgalom infrastrukturális és üzemeltetési szempontjait figyelembe véve. Az alagút északi és a déli megközelítésének leendő infrastrukturális elemeit nem szem előtt tévesztve ugyanis a Brenner-folyosó mentén további, kiegészítő vasúti kapacitásokat kell kiépíteni. Erre a tervek szerint 2030-ig kerül sor a München/Trudering–Rosenheim és a Waidbruck–Trento közötti kétvágányú szakaszokon.

A BCP közgyűlésén az is (ismételten) elhangzott, hogy a Brenner-folyosó úttörő szerepet játszik az egységes európai vasúti térség kialakításában. A korridor egyik deklarált célja a teljes átjárhatóság megvalósítása a tehervonatok határellenőrzésének elkerülésével, a több-, illetve ez esetben legalább kétáramnemű villamosmozdonyok használatával, interoperábilis mozdonyvezetők alkalmazása révén. Az egyes munkacsoportokban a megoldás mikéntjére konkrét javaslatokat dolgoztak ki az Európai Bizottság (EB), az Európai Vasúti Hatóság és a három érintett uniós tagállam (Németország, Ausztria és Olaszország) vasúti képviselőinek részvételével. A javaslatok nem korlátozódnak kizárólag a Brenner-folyosóra, hanem az egységes európai vasúti térség megvalósítását hivatottak segíteni, az EB törekvéseivel összhangban.

A Brenner Corridor Platform elnökeként Pat Cox európai koordinátor mondott köszönetet a jelenlévő több mint nyolcvan műszaki szakértőnek, mondván, örvendetes fejlemény, hogy infrastrukturális és üzemeltetési szempontból is konkrét és fontos előrelépés történt a fórumon. Mindez az érdekelt felek közötti intenzív és konstruktív együttműködésnek is köszönhető.

Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter hasonló álláspontot képviselve hangsúlyozta a tengely fontosságát: „A Brenner-folyosó az egyik legfontosabb távolsági közlekedési útvonal Bajor Szabadállam szempontjából, mivel az alpesi tranzit nagymértékben felelős a tartomány gazdasági jólétéért. Csak közösen lehet lebontani a nemzeti akadályokat és kialakítani a működő európai közlekedési folyosókat.”

A Brenner Corridor Platform tevékenységének alapja a Skandinávia–Mediterrán transzeurópai törzshálózati folyosó megvalósítására vonatkozó közös szándéknyilatkozat. A dokumentumot 2018-ban írták alá az említett három ország közlekedési miniszterei.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.