A légitársaságok nagyobb turbopropokat szeretnének
Erősen érdeklődnek a légitársaságok az európai turboprop-gyártó új, 90 személyes gépe iránt, de a nagyobb ATR még nem kapott zöld jelzést a részvényesektől – adja hírül a Flightglobal.
Az eddigi ATR-42-es és 72-es utáni új típusról a gyártó cég vezérigazgatója, Filippo Bagnato azt állította, hogy az előkészítő munkálatok nagy része lezárult, a labda most az EADS és az Alenia Aermacchi térfelén pattog, az anyacégeknek kell dönteniük a programról.
A nagyobb légcsavaros-gázturbinás géphez megvan már a megvalósíthatósági tanulmány, az elkészült tervek szerint a gép nem a jelenlegi típusok továbbfejlesztése, hanem vadonatúj konstrukció lenne. A szerkezet nagy vonalakban megegyezne a mostanival, de a szárnyak, a törzs, és a futómű is nagyobb lenne a jelenleginél, mondták egy szingapúri kiképzőbázis avatásakor az ATR vezetői.
Bagnato szerint ha a gép megkapja a részvényesek hozzájárulását, onnantól kezdve öt év alatt elérhetné a légialkalmassági engedélyt.
A Flightglobal szerint a légitársaságok érdeklődése ellenére az EADS különösebben nem siet a döntéssel, mert mérnöki kapacitását erősen leköti a jelenleg futó két program: az A320neo és az A350 fejlesztése. Ugyancsak a portál információja, hogy a 90 személyes gép egyik fő vásárlója a Lion Air lenne, amelynek egyik regionális leányvállalata, a Wings Air lenne az ATR-típusok legnagyobb üzemeltetője. A Lion Air elnöke, Rusdi Kirana hangsúlyozta, hogy a nagyobb légcsavaros-gázturbinás gép sokkal gazdaságosabb lenne, és a társasága kész a kisebb regionális jetek helyett turbopropokat használni.
A pilótahiány, a repterek zsúfoltsága és a növekvő piacok mind-mind egyre nagyobb gépeket követelnek minden kategóriában – mondta Kirana, hozzátéve, hogy az igazi kérdés, vállalja-e az ATR a fejlesztés kockázatát. A társaság tulajdonosa utalt arra is, hogy a turboprop utasszállítók másik gyártója, a Bombardier is azt tervezi, hogy a 70 személyes Q400-asának kifejleszti a nagyobb, 90 személyes változatát.