Újjászületett a megégett lopakodó

iho   ·   2014.01.14. 10:00
cim

Négyévnyi javítás után visszatért a szolgálatba a Spirit of Washington nevű B–2-es lopakodó bombázó, amelynek egyik hajtóműve felszállás közben gyulladt ki 2010 februárjában az Andersen légitámaszponton, Guam szigetén.

A Spirit of Washington ismét teljes értékű B-2-es

Az alaposan leégett gépről kevesen feltételezték, hogy valaha ismét repülni fog. Tévedés ne essék, nem arról a példányról van szó, amely 2008-ban felszállás közben le is zuhant ugyancsak az Andersenen: a Spirit of Kansas valóban menthetetlen volt, hiszen a gép teljesen összetört, a pilótái sikeresen katapultáltak. Ebben a két évvel későbbi incidensben a gép „csak” alaposan megégett, de nem károsodott javíthatatlanul a szerkezete. Az első közlemény az incidensről ugyan csak „kisebb” sérülésekről szólt, de a későbbi beszámolók szerint a csupaszárny gép „rettenetesen” komoly károkat szenvedett. A tűz ugyanis nemcsak a hajtóművekben, hanem a hajtóműveket rögzítő szerkezetben és a gép más rendszereiben is alaposan kárt tett.

Így érkezett Palmdale-be javításra a gép

Mint arról az amerikai légierő magazinja is beszámolt, a Spirit of Washington nevű példányt hosszú hónapok munkájával tették képessé arra, hogy egyáltalán felszállhasson és eljuthasson a gyártó Northrop karbantartó-javító bázisára, a kaliforniai Palmdale-be. A Northrop külön csapatot vezényelt Guamra, és végül majdnem másfél év munkája révén 2011-ben sikerült az átrepülés. A még nem épp egészséges B–2-es csak meghatározott magasságban repülhetett, ugyancsak limitált terheléssel, ezért a 6000 mérföldes út során a szokásosnál sűrűbben tankolták meg a levegőben KC–135-ösökből, hogy sohase kelljen teljes terheléssel repülnie, noha a táv normálesetben nagyjából megegyezik az egy teljes feltöltéssel berepülhető távolsággal.

Példányonként 2 milliárd dollár: az amerikaiak nem hagyták veszni az értékes bombázót

Egy kísérő gépből pedig közben végig figyelemmel kísérték a Spirit of Washington paramétereit, rendszereinek működését. Szerencsére a „Sérült Harcos” minden probléma nélkül landolhatott Palmdale-ben, hogy aztán ott további két év munkájával a gépet teljesen helyrehozzák. Amint azt a The Aviationist megjegyzi, a javítás a B–2-es különlegesen bonyolult szerkezete és rendszerei miatt volt ennyire hosszú.

Egy bombázó nem fatális balesete és javításának története nyilván nem lenne önmagában téma, ha nem arról a típusról lenne szó, amelyből mindössze huszonegy került a légierő állományába, és amelynek egy példánya minimum kétmilliárd dollár, de más források szerint van az 2,4 milliárd is, nyilván ha a fedélzeti berendezéseket, a fegyverzet és a védelmi rendszerek, a hálózati hadviselés eszközeit és egyéb járulékos költségeket is hozzászámolják. Ez a hihetetlen érték teszi persze érthetővé azt is, hogy azt a gépet, amely, még ha négy év alatt is, de javítható sérüléseket szerzett, nem írta le az amerikai légierő vezetése.

Az első lopakodó bombázó átadásának huszadik évfordulóját egyébként decemberben ünnepelték Palmdale-ben. A gépek rendkívüli képességeiket szuperhosszú bevetések során igazolták a kosovói, az iraki és az afganisztáni hadszíntéren, valamint a líbiai konfliktus során is, folyamatos a továbbfejlesztésük, legközelebb a kommunikációs rendszert modernizálják. Noha vannak elemzők, akik szerint a következő évtizedekben a lopakodó már nem képes tökéletesen rejtett behatolásra az ellenséges légtérbe, egyes hírek szerint a B–2-esek akár 2058-ig is szolgálatban maradhatnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek