A pápai járat titkai: odaút A330, vissza B-777

iho   ·   2015.09.23. 13:45
cim

Ferenc pápa amerikai útja alkalmával érthető módon a repülősajtó is „rárepült” a témára, és egy közkeletű félreértést is tisztáztak a cikkek az egyházfő utazásai kapcsán.

Noha az amerikai sajtó szívesen emlegeti az Air Force One mintájára Sheperd One (Pásztor Egyes) néven a pápát szállító különgépet, valójában Ferenc és elődei számára nem állt és nem áll rendelkezésre olyasfajta speciálisan kialakított légi jármű, mint az Egyesült Államok elnökének. Nincs különlegesen kialakított lakosztály, kommunikációs szoba, briefing room vagy bármi hasonló, ami az elnöki 747-eseken létezik.

A Vatikán ugyanis minden utazásra béreli a repülőgépet. Vagyis normális, az utazás jellegének megfelelő nagyságú és hatótávolságú, menetrend szerinti forgalomban használt utasszállítót, amelynek persze a pápa a legkényelmesebb első sorát foglalja el. Régebben volt rá példa, hogy hosszú út esetén az első sort kiszerelték a gépből, és ágyat szereltek a helyére, természetesen biztonsági hevederrel, de erre mostanság nincs szükség: az utasszállítók első szektorát manapság rendszerint kényelmes ággyá alakítható ülésekkel rendezik be.

A kialakult szokásoknak megfelelően az út első szakaszára, az oda útra (jelen esetben a Róma–Havanna–Washington szakaszra) az olasz nemzeti légitársaság gépét veszi igénybe az egyházfő, hazafelé úton viszont a fogadó ország valamely légitársaságától bérli a Vatikán a légi járművet. Washingtonig tehát az Alitalia 4000 hívójelű A330-as (lajstromjele EI-EJG, neve: Raffaello Sanzio) hozta Ferenc pápát, az Államokon belül és hazafelé az American Airlines egyik 777-200-asa szállítja őt és kíséretét.

Ami mégiscsak más a kabinban, az a speciális, vatikáni szimbólumokkal ékített fejpárna-borító az üléseken.

A pápai járat egyébként, és ez mostanság, a repülést követő rendszerek idején, sokaknak feltűnt, Kuba felől repülve valamilyen okból várakozási légtérben volt kénytelen néhány kört repülni Észak-Karolina fölött. Az első hírek szerint azért, mert Obama elnök és Biden alelnök konvoja dugóba ragadt Washingtonban, úton az Andrews légitámaszpont felé. A Fehér Ház később cáfolta ezt a hírt, mondván, a pápa és az elnök találkozása a gép lépcsőjénél pontosan az előre rögzített időben történt. Eszerint talán az Alitalia gépe kapott hátszelet és épp azért volt kénytelen holdingolni, hogy a protokoll ne kavarodjon össze azzal, ha túl korán száll le a Washington mellett légitámaszponton.

Vatikánhoz közeli sajtóértesülések szerint egyébként a drága gépbérlést a Vatikán azzal oldja meg, hogy miközben az egyházfő és kísérete (az egyházi állam néhány magas rangú vezetője, sajtófőnökök, biztonságiak, sőt, a Svájci Gárda emberei) mintegy harminc főt jelent, addig hetven körüli vagy még ennél is több a pápát útján végigkísérő újságírók száma: nos, ők viszont business-áron fizetnek az utazásért. Egyébként rendszerint a gép hátsó kabinjában vannak, tehát turista-osztályon, viszont az ellátásuk ennél magasabb fokozatú, a mostani számítások szerint a repülés számukra fejenként összesen 5500 dollárba kerül, ami azt jelenti, hogy legalább 385 ezer dollárral járultak hozzá az út költségeihez. Ennek fejében viszont odafelé felszállás után a szentatya egy rövid ismerkedésre jön hátra hozzájuk, hazafelé pedig komoly sajtótájékoztatót tart. Egyébként egyes hírek szerint a mostani út során a szokásoshoz képest dupla annyi, közel kétszáz újságíró repül a pápával. Az Alitalia 330-asainak egy része kétosztályos, ezeken 263 az economy „Classica” ülések száma, a három osztályos elrendezésben pedig 219.

Egyébként katolikus egyházfő először 1964-ben ült repülőgépre, amikor VI. Pál Jordániába és Izraelbe utazott. A pápa repültetése természetesen komoly presztízs, remek publicitás, amelyre az Alitalia jelenleg rá is szorul, hiszen legutóbbi hírek szerint a légitársaság az Etihad 49 százalékos tulajdonszerzése és a megindult átalakítások ellenére most is – bár csökkenő – veszteséggel működik, sőt, az akvizíciót levezényelő Silviano Cassano vezérigazgató váratlan gyorsasággal távozott posztjáról.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…