A Red Arrows gépének balesete után letiltották a T1-eseket

iho/repülés   ·   2011.08.23. 07:38
Bae_hawk_t1_cimkep

Nagy Britanniában felfüggesztették a Hawk T1 sugárhajtású kiképzőgépek repülését, azután, hogy szombaton lezuhant a Red Arrows, a RAF bemutatóköteléke egyik gépe, és a pilótája, „Red 4”, Jon Egging életét vesztette.

A Királyi Légierő illetékesei elutasítják azokat a spekulációkat, amelyek a baleset óta a sajtóban megjelentek, de annyi tény, hogy az egyik alacsonyan végrehajtott kötelék-szétválás után Egging Mayday-t jelentett és a videofelvételek illetve a szemtanúk szerint a többi géphez képest veszített magasságából, miközben a tréner-jet erősen füstölt. Mindezek alapján sokan elsősorban valamiféle fatális technikai problémára gyanakodnak, amelynek következtében a hajtómű elvesztette a tolóerejét.

A finnek egyik Hawk T1-ese

A védelmi tárca közleménye szerint valamennyi Hawk T1-est alaposan át kell vizsgálni, tehát az eddigi átmeneti letiltást, ami a Vörös Nyilak gépeire vonatkozott, kiterjesztették a Valley és Leeming bázison állomásozó gépekre is.

A Flightglobal közlése szerint jelenleg 70 British Aerospace Hawk T1-es áll szolgálatban a RAF-nál, közülük a legidősebbet 1976-ban kezdték repülni. Az viszont nem derült ki a védelmi tárca közleményéből, hogy a letiltás érvényes-e a jet újabb, T2-es változatára.

Hawkok különféle változatait számos más országban használják, például ilyen gépekkel készíti fel a harci gépek vezetésére és a fegyverrendszerek kezelésére jövendő hajózóit a finn, a kenyai és az indonéz légierő, repülnek különféle verziói több Öböl-menti országban.

Bevált, sokfelé használt kiképzőgép

Egyik továbbfejlesztése, a T-45 Goshawk az amerikai haditengerészet kiképzőgépe, és ugyancsak használ Hawkokat az NFTC, NATO Flying Training in Canada, az észak-atlanti szövetség kanadai kiképző központja, ahol magyarokat is felkészítenek arra, hogy nagysebességű harci gépek pilótái legyenek.

Az eddigi hírek szerint azonban a Hawk-gépcsalád T1-es utáni típusváltozatait sehol nem kényszerítették a földre, tehát egyelőre feltételezhető, hogy ezekkel a modernebb kiadású kiképzőgépekkel nincs különösebb gond.

Kapcsolódó hírek