A Siemens ért révbe a Stadler előtt az SBB megatenderén
Száztizenhat elővárosi emeletes motorvonat szállítása volt a tét.
Leváltja a közeljövőben a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) a zürichi S-Bahn első generációs emeletes motorvonatait: a hálózatra előnyösebb ajánlatának köszönhetően a Siemens Mobility szállíthatja az új járműveket. Az összesen 116 emeletes vonat fokozatosan, a harmincas évtized elejétől állhat forgalomba a zürichi S-Bahnon kívül a Genfi-tó körüli regionális vonalakon.
A verseny a benevezett felek között roppant szoros volt: a hazai pályán induló Stadler Rail mindössze 0,6 százalékkal adott a Siemensnél magasabb ajánlatot. Természetesen nem csak az ár számított, a döntőbizottság szerint a német gyártó érte el a jobb eredményt a járulékos beruházási, továbbá az üzemeltetési költségek (energia/karbantartás) és a fenntarthatósági ismérvek tekintetében.
Az SBB 2024 júniusában írt ki nyilvános pályázatot a beszerzésre, miután elérkezettnek látta az időt a gördülőállomány frissítésére – az 1990-től forgalomba állt, 130 km/óra engedélyezett legnagyobb sebességű, SBB Re 450 sorozatú villamos mozdonyokkal továbbított DPZ (Doppelstock-Pendelzug) emeletes ingavonatokat küldik nyugdíjba, ezekből az S-Bahn Zürich annak idején 115 egységet rendelt.
Az újonnan érkező kontingensből 95 motorvonatnak lesz helye az S-Bahnon, 21 pedig Svájc franciaajkúak lakta régiójában, az RER Vaud (Réseau express régional vaudois) flottájában, továbbá az RE33-as, Martigny–Genf–Annemasse vonalon kap munkát. A szerződés további 84 motorvonatra szóló opciót tartalmaz.
Minden egység körülbelül 150 méter hosszú lesz, 540 férőhellyel. A160 km/óra engedélyezett legnagyobb sebességű motorvonatok nyolc multifunkcionális zónát foglalnak magukba, és az SBB szerint az egységekben egyharmadnyival több állóhely lesz, mint az elsőgenerációs ingákban, a 45-tel több ülésről nem is beszélve…

A zürichi második generációs motorvonatokat (SBB RABe 514) is a Siemens – még Transportation System firmaként – szállította 2005-től. Ez a beszerzés azonban volumenében és összegében is felülmúlja a húsz évvel ezelőttit: a mostani szerződés értéke hozzávetőlegesen kétmilliárd svájci frank. (A helvét fizetőeszköz árfolyama az utóbbi időben 410–420 forint körül alakult.) Ezzel ez tekinthető az utóbbi idők egyik legnagyobb, új gördülőállomány beszerzésére kiírt pályázatnak Európában.
Közleményében a Stadler csalódottan fájlalta az SBB döntését, mondván: „Mi vagyunk az egyetlen olyan cég, amely teljes egészében Svájcban gyárt vonatokat.”
(fotó: Siemens)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!