A századik e-buszt is forgalomba állította a müncheni közlekedési társaság

iho/közút   ·   2025.07.20. 12:00
_mercedes_benz_ecitaro_g_fotomvg_swm

Élettartamuk során – a gyártási időszakot is figyelembe véve – az MVG által üzemeltetett száz elektromos busz potenciálisan és hozzávetőlegesen 60 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátástól kíméli meg a környezetet.

A Münchener Verkehrsgesellschaft (MVG) üzemeltetésében bekapcsolódott a személyszállításba a Stadtwerke München (SWM) századik elektromos autóbusza is. A járművet egy harminc, egyenként 18 méteres csuklósra szóló megrendelés keretében szállította le a Daimler a városnak. Münchenben az a terv, hogy 2035-ig a teljes autóbuszflottát átállítják az elektromos buszokra. Ehhez azonban szükség lesz a német szövetségi kormány jelenleg felfüggesztett pénzügyi támogatására is.

Bajoroszág fővárosának esetében azonban nincs szó politikai zsarolásról: a szövetségi kabinet ugyanis csak a közelmúltban hagyta jóvá a 2025 második felének költségvetéséhez kapcsolódó törvényjavaslatokat, továbbá a 2026–2029-es időszakra vonatkozó főbb adatokat. Idén összességében rekordösszegű, több mint 115 milliárd eurós beruházásokat hajtanak végre, a német kormány elsősorban a mobilitás, a digitalizáció, az innováció, az oktatás és kutatás, valamint az éghajlatvédelem területére fektet be. Kiemelt helyzet élvez a vasút: 2025-ben mintegy 22 milliárd eurót költenek a vasúti infrastruktúrára; a hangsúly a meglévő hálózat korszerűsítésén és a digitalizáción van. (A 2029-ig tartó pénzügyi tervezési időszakban jóval több, mint százmilliárd euró áll rendelkezésre a német vasúthálózat korszerűsítésére.)

Az MVG autóbuszainak kishíján fele már most elektromos meghajtású, a járművek hatótávolsága 250 kilométer körüli.

MVG buszflotta

  • 101 e-busz (26 szóló és 75 csuklós)
  • 317 hibrid-, vagy az Euro 6-os emissziós normáknak megfelelő dízelbusz (két minibusz, 49 szóló és 207 csuklósbusz, továbbá 59 különösen nagy kapacitású jármű),
  • az elektromos buszokat az Ebusco, a MAN és a Mercedes-Benz gyártotta. Az első két Ebuscót, a 4001-es és 4002-es számú, 2.0-s modellt még 2017-ben szállították, időközben viszont a járműveket kivonták a forgalomból.

A folyamatban lévő tendereket is ideértve, a német közlekedési minisztérium összesen 71 e-busz beszerzését támogatja mintegy 22,5 millió euróval az „Útmutató az alternatív hajtásrendszerek előmozdításáról a személyszállításban használt buszok esetében” finanszírozási keretből. Továbbá Brüsszel is hozzájárul a projekthez az Európai Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz NextGenerationEU programja keretében.

Nyitóképünkön: müncheni Mercedes-Benz eCitaro (fotó: MVG/SWM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek