A szerbek csak megcsinálták, október nyolcadikától menetrend szerinti a szolgáltatás Újvidék és Szabadka között

iho/vasút   ·   2025.10.04. 09:10
_megnyitas_

Október 12-éig ingyen és bérmentve lehet utazni a vonalon.

Nem volt minden nehézségtől mentes a Budapest–Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszának kivitelezése és átadási fázisa, de végül két hét intenzív tesztelés után az Aleksandar Vučić szerb elnök és a népes kíséretét sólyomszárnyakon (Soko) szállító, kvázi egyfajta „töretőmenetként” is felfogható különvonat begördült Szabadkára, és ezzel hivatalosan is átadták a Belgrád–Szabadka vasútvonal Újvidék és Szabadka közötti szakaszát. A Szerbiában érdekes módon gyorsvasútnak nevezett vonal emelt sebességű, 200 kilométer per órára engedélyezett.

A korábban számos átadási határidőt bejelentő Vučić a szigorúan megválogatott szabadkai nyilvánosság előtt arról beszélt, hogy október nyolcadikától indul meg a rendszeres közlekedés a vonalon – valószínűleg ezen a személyszállítás beindulását értette (napi 13 vonatpárra lehet számítani) –, és október 12-ig nem kell fizetni az utazásért.

A forgalom felvételére váró, 108,1 kilométer hosszú, Újvidék és Szabadka szakaszon a Belgrádból induló vonatok vonatnemtől függőn legfeljebb öt állomáson állnak meg. Ezek: Ókér (Zmajevo), Verbász (Vrbas), Szeghegy (Szikics)-Kishegyes (Lovćenac-Mali Iđoš – lehetetlen távolságra a települések központjától), Topolya (Bačka Topola) és Nagyfény (Žednik). A Soko vonatnemben közlekedő, IC-jellegű vonatok menetartama 79, az interrégió szerűeké 99 perc lesz a főváros és az észak-bácskai körzet adminisztratív központja között. Október 13-ától a retúrjegy 2000 dinárba (valamivel több, mint hatezer forint) kerül majd.

A vasúti szakasz kiépítése 2021-ben kezdődött, a projekt keretében 273 kilométernyi új sínpárt fektettek le, beleértve a kétvágányú fővonalat és az állomások vágányzatát is. Az újonnan átadott szakaszon négy híd, két viadukt, 27 felüljáró, 15 aluljáró és három ökohíd létesült. Kivitelezője a kínai China Railway International és a China Communications Construction Company konzorciuma, és több mint kétszáz szerbiai, illetve uniós alvállalkozó és beszállító  működött közre a vasútépítésen.

A dinamikus teszteket a német Deutsche Bahn Systemtechnik végezte, a német cég 2024 októberének elején jelentette le, hogy a vonal alkalmas a 200 kilométer/órás maximális engedélyezett sebességre.

(fotók: Aleksandar Vučić Facebook oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Mozgolódás Szabadkán

iho/vasút   ·   2025.09.25. 12:00

Szokóval és Flirtökkel is tesztelik a már hónapokkal ezelőtt elkészült, Szabadka és Újvidék közötti, kétvágányúsított vasútvonalat.