A támogatások csökkentése után Németországban is emelik a pályahasználati díjakat

iho/vasút   ·   2024.01.22. 11:00
Tehervonat Fürthnél

Néhány napja vette át a DB InfraGo a német vasúti infrastruktúra működtetését, és a DB Netz utódcég máris bejelentette: 2024 decemberétől 13,4 százalékkal tervezi emelni a hálózat-hozzáférési díjakat. Ezzel párhuzamosan a vasúti árufuvarozás állami támogatása az elképzelések szerint jelentős mértékben, 49 százalékkal csökken. 

Az áruszállító vasútvállalatokat tömörítő die Güterbahnen érdekvédelmi szervezet ügyvezetője, Peter Westenberger a tagvállalatok nevében máris tiltakozott a meglebegtetett változások ellen. Westenberger szerint a döntés „újabb csapást mér a vasúti árufuvarozási szegmensre”.

„Csaknem háromszázmillió eurót, a pályahasználatra, az innovációs és beruházási folyamatokra, továbbá a vasúti áruszállítási infrastruktúra finanszírozására eddig ráfordított költségek mintegy 54 százalékát kívánják lefaragni. Ha ez így marad, a vasút hátrányt szenved, felfut a közúti forgalom, megnő a széndioxid-kibocsátás, miközben a közlekedés kizöldítését hirdető, a javak egy részének a kútról a vasútra terelését hirdető politika hitelessége a nullával lesz egyenlő.”’ – jelentette ki Westenberger. A háromszázmillióból 170,7 millió eurót tesz ki a hálózat-hozzáférési díj (HHD) mértékének csökkentése.

A németországi folyamatok alapján már nem kockázatos kijelenteni, a vasút versenyfeltételei a közúti áruszállítás lehetőségeihez képest gyorsabban és nagyobb mértékben romlanak, mint valaha. Pedig már eddig sem volt valami rózsás a helyzet, hiszen a die Güterbahnen vezetője szerint már korábban is nyomasztó terhet róttak rájuk a magas költségek, a vasúti szolgáltatásokhoz való hozzáférhetőség alacsony színvonala, és nem utolsósorban az, hogy a döntéshozók egyszerűen nem értik meg a szegmens problémáit, ezért nem is tudtak azokkal érdemben foglalkozni.

A 2024-es szövetségi költségvetési megszorítások miatt a német vasúti árufuvarozási ágazat jelentős támogatásoktól fog elesni: a finanszírozások elmaradása hátrányosan érinti az egyeskocsi-fuvarozást éppúgy, mint az árufuvarozó vasútvállalatok tervezett és folyamatban lévő műszaki fejlesztéseit. A távolsági vasúti árufuvarozási hálózat támogatásáról szóló, 2013. augusztus 7-i törvény (SGFFG) 2021. június 9-i módozata szerinti támogatási összegnek a költségvetési korlátozások miatti csökkentése, és az egyidejű díjemelésnek köszönhetően a tehervonatozás költségei a 2023-as menetrendi év végétől (2023. december 9.) a 2025-ös menetrendi év kezdetéig terjedő időszakban (2024. december 15.) a vonatkilométerenként 1,22 euróról 2,60 euróra emelkedhetnek, ami 113 százalékos növekedés jelent.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek