A VEKE elutasítja a vasúti járatritkításokat

iho/vasút   ·   2012.04.10. 17:55

A korábban bezárt, majd újranyitott vonalakon felül számos fővonal kínálatából is húztak, a mellékvonalak egy részén pedig csupán napi két pár járat marad. Az intézkedések háttere minden szakmai alapot nélkülöz, pusztán annyi történt, hogy – ismét – felállítottak egy öncélú járatszámkorlátot, és addig húzogatták ki a vonatokat, ameddig a szükséges teljesítmény-csökkentés – papíron – össze nem jött – vélekedik közleményében a VEKE.

A sínek így ismét tele lesznek fantomvonatokkal, utast nem szállító szerelvénymenetekkel. A VEKE szerint a cél nyilvánvalóan az volt, hogy a szakmát megkerülve kész helyzet elé állítsák az utasokat, a vasútért sokat dolgozó civil szervezeteket, a polgármestereket, a helyi és a parlamenti képviselőket – és magát a kormányt is. Völner Pál, aki 2010-ben még büszkén nyitotta újra a mellékvonalakat, legutóbb már azzal indokolta az új intézkedéseket, hogy a menetrend már nyomdában van, itt már nem lehet tenni semmit.

A vasút költségei nem a kilométer-teljesítménnyel arányosak: az állandó költségek, azaz az infrastruktúra fenntartásának költségei, a dolgozók bérköltsége és járulékai, valamint a járművek rendelkezésre állásának költsége nagyságrendekkel komolyabb tételt képviselnek. E téren azonban semmilyen igazi spórolási szándék nem látszik, az intézkedések csupán a bevételt nullázzák – olvasható a közleményben.

A VEKE szerint érdemi megtakarítás ugyanúgy nem fog keletkezni, ahogy 2007-ben és 2009-ben sem. A Völner Pál által bejelentett 12 milliárdos megtakarítás ilyen módon nem érhető el. A megtakarításokat a még mindig szocialista nagyvállalatként működő MÁV belső költségei között kell és lehet megtalálni, a pazarló jármű- és munkaerő gazdálkodásban, a beszerzési folyamatokban és a túlméretezett apparátusban.

A VEKE határozott álláspontja, hogy a járatritkításokat nem szabad életbe léptetni. Teljesen új, a vasúti és az autóbuszos közlekedést egységes egészként kezelő menetrendi struktúrát és jármű-gazdálkodási rendszert kell kialakítani, amelynek elkészítésébe elsősorban azokat kell bevonni, akik értenek hozzá. Azokat pedig, akik immár harmadszor készülnek tönkretenni a magyar vasúthálózatot, el kell végre távolítani a helyükről. Ezt kívánja az ország érdeke – írja közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közlekedésfejlesztés Vasút Kutatás-fejlesztés Közlekedéstervezés Nagyvasút

Stratégiai szövetség a jövő mérnökeiért: szorosabbra fűzi az együttműködést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a V-Híd Csoport

iho   ·   2025.01.10. 12:00

Cél, hogy az Építőmérnöki Kar hallgatói gyakorlati és versenyképes tudást szerezzenek, a már szakmában dolgozók pedig folyamatos képzést kapjanak. Az oktatási programok és a kooperatív képzések mellett a felek kutatás-fejlesztési területen is aktívan együttműködnek.

Vasút Nagyvasút

Schengen csúszva a magyar–román vasúti határon

Tevan Imre   ·   2025.01.10. 09:00

Tényleg megint mindenki hülye a magyar vasút körül? Ezért várják ki továbbra is a vonatok Magyarország és Románia között azt az időt, ameddig tavalyig a határellenőrzés tartott? Annak ellenére, hogy január 1-jétől már nincs ellenőrzés. A körülmények ismeretében a válaszunk: nem. Hosszabb folyamatról van szó, a menetidő talán az év közepétől csökkenhet.